Waarom kan de ene persoon meer dingen onthouden dan de ander?

Als ik bijvoorbeeld voor een toets moet leren lees ik het een keer door en haal ik 8en en negens. Mijn vriend zou voor dat stuk uren, dagen moeten leren om het uiteindelijk een beetje te kennen. Hoe kan dat nou? Als je snel veel dingen kan onthouden heb je dan meer verbindingen in je hersenen ofso? Hoe zit dat eigenlijk? ( als ik iets onthoud onthoud ik het ook heel lang net zolang als nodig is)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
7.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geheugen_(psychologie)

Antwoorden (3)

Iedere gezonde mens beschikt over evenveel gram hersenen. En toch is de ene persoon beter in het onthouden van dingen dan de andere. Het verschil zit hem vooral in de manier waarop men zijn geheugen gebruikt. Er zijn natuurlijk mensen die dit per toeval op de juiste manier gebruiken zonder dit zelf te beseffen.

Je kan je hersenen vergelijken met je spieren. Hoe meer je die gebruikt hoe meer je er van krijgt. Nu ja, uw hoeveelheid hersenen neemt niet toe, maar er ontstaan wel meer en complexere verbindingen tussen de hersencellen. Elke hersencel is zoals een computer en heeft een bepaalde taak. En de verbindingen tussen de hersencellen kan je vergelijken met de kabels van het internet dat die computers met elkaar verbinden. En hoe beter deze computers (hersencellen) met elkaar verbonden zijn, hoe beter onze hersenen zullen werken.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.infonosity.be/geheugen/beter-geheugen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ene persoon zijn hersenen zijn anders ontwikkeld dan de anderen. Je hersenen bestaan namelijk uit 2 delen en het linker deel werkt iets anders dan het rechter deel. De rechter hersenhelft heeft te maken met zien, voelen en ruiken. De linker hersenhelft denkt meer na over toekomst en verleden etc. De twee helften communiceren veel met elkaar.

Ook is de manier van dingen opslaan voor veel mensen verschillend en dit heeft veel invloed op je leven. Neem even de twee uitersten: Een wiskunde docent en een geschiedenis docent.

Een wiskunde docent denkt heel visueel na over dingen. Hij ziet iets voor zich en denkt er logisch bij na.

Een geschiedenis docent heeft veel te maken met emoties. Het is niet logisch maar het komt misschien wel door iets anders.

Dit is ook uiteindelijk waarom er verschillende profielen op school zijn. Het ene persoon onthoudt beter doordat hij waarnemingen op kan slaan. De andere koppelt dingen aan gevoelens waardoor hij het onthoudt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de een is het ene deel van het brein meer ontwikkeld dan het ander. De een kan eenmaal makkelijk leren terwijl een ander misschien weer beter is in sporten. Geheugen is, net als spieren, trainen. Heel makkelijk zoals zo veel mogelijk nummerborden of telefoonnummers onthouden. Of gewoon met leuke spelletjes zoals memorie.