Om de bloedsomloop weer op gang te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om je spieren weer even wakker te maken, maar vooral door het uitrekken krijgen je longen meer ruimte om in te ademen, en zo verse zuurstof door je lijf te sturen. Als je slaapt adem je langzamer dus wordt er minder ververst,maar dat heb je wel nodig als je wakker wordt
11 jaar geleden
Het is niet zeker waarom we ons uitrekken. Eén theorie stelt dat je, door je uit te rekken, je hoofd en lichaam wakker maakt. Als je slaapt, slaat je hart minder snel, daalt je bloeddruk, trekken je longen zich samen en verslappen je spieren. Als de wekker gaat, moet je lichaam ontwaken. Door je uit te rekken strek je je spieren, zetten je longen zich uit en komt de bloedsomloop op gang. Het bloed brengt meer zuurstof in je lichaam rond en verwijdert de afvalstoffen van de nacht. Tegelijk krijgen de hersenen het bevel om de slaap te laten gaan en naar een wakkere toestand over te gaan.
We rekken ons ook overdag uit, als we lang dezelfde houding hebben aangenomen. Sommige onderzoekers stellen dat we ons uitrekken om zo ons lichaam te voelen en een idee te krijgen van onze positie in de ruimte.
Volwassenen, kinderen, embryo’s, dieren: allemaal rekken ze zich uit. Vissen wapperen met hun vinnen, katten strekken hun voorpoten, honden schudden zich uit, kippen strekken hun hals en de poten en vleugels aan elke kant. Onderzoekers denken dat mens en dier dit niet voor niets doen, maar de verklaring staat dus nog ter discussie.

Toegevoegd na 37 seconden:
http://wibnet.nl/hoe-zit-dat/waarom-rekken-we-ons-%E2%80%99s-morgens-uit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord op deze vraag stond toevallig in de Quest van afgelopen maand. Het dient om je bloedsomloop weer aan de gang te zetten. Iedereen doet dit automatisch, zowel mensen als dieren!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Automatisch doe je dat niet .
In sommige culturen is uitrekken : iemand een ziekte toewensen .