De celmantel of glycocalyx is geen continue laag zoals bij voorbeeld de membraan van een cel, en bestaat voornamelijk uit de (oligo)sacchariden die gebonden zijn aan glycoproteïnen die onderdeel zijn van de membraan van de cel.

Zoals je wellicht weet, de eukaryote cel heeft een membraan bestaande uit een dubbele laag van lipiden. In de membraan zitten eiwitten die zeer uiteenlopende functies hebben. Doorgaans zijn deze eiwitten glycoproteïnen (d.w.z. eiwitten gebonden aan suikers en polysacchariden), waarvan het eiwit gedeelte in de membraan zit, en de suikerketens naar buiten gericht zijn (dat is dus de extracellulaire ruimte)
Al die uiteinden van suikerketens die naar buiten gericht zijn, is wat wij noemen de celmantel.

De functies zijn, zoals gezegd zeer gevarieerd:
- Receptoren voor interacties met andere cellen en de matrix.
- Transportfunctie (van buiten naar binnen of andersom)
- Onderlinge herkenning en immunitaire functies.
- Hechting tussen cellen.

In de afbeelding zie ze schematisch de celmantel of glycocalyx, dat is dus de buitenlaag van de cel.