Als je bij een mens kieuwen "inbouwd" net zoals ze bij vissen werken, kan je dan onder water ademen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

Jazeker zou dat kunnen. De mens heeft zuurstof nodig en moet kooldioxide uitscheiden. HOE dat gebeurt is voor het lichaam niet van belang, ALS het maar gebeurt.

Je moet echter wel flink wat aanpassingen doen als je daar kieuwen voor wilt gebruiken.

Je zult de kieuwen moeten aansluiten op de bloedsomloop. De kieuwen moeten groot genoeg zijn.

De bloeddruk moet misschien worden aangepast om voldoende bloed door de kieuwen te krijgen, en misschien moet zelfs de hoeveelheid bloed in het lichaam worden vergroot: het "winnen" van zuurstof uit water is lastiger dan het winnen van zuurstof uit lucht.

Ook moeten er andere spieren komen om voldoende water door die kieuwen te laten stromen. Verder werken longen prima met één in- en uitgang - ik bedoel dat we inademen en uitademen door dezelfde opening. Dat kan omdat het "winnen" van zuurstof uit de lucht relatief makkelijk gaat. Maar uit water gaat dat lastiger. Daarom werken kieuwen in het algemeen volgens het "doorstroom-principe": water stroomt *door* de kieuwen, dus de instroomopening is een andere opening dan de uitstroomopening. Omdat bij de mens voor elkaar te krijgen, moeten er dus nog flink wat aanpassingen gebeuren.

Tot slot moet je bedenken wat je met de longen doet. Wil je die verwijderen? Dat kan, maar dan ben je dus een waterdier geworden - en dan zal er nog wat meer moeten veranderen, onder andere de manier van eten, onze haren, en de opbouw van onze huid.

Of wil je alleen maar tijdelijk (een paar uur of zo) onder water kunnen ademen? Dan moet je de longen laten zitten. Maar dan zou het wel zo handig zijn als je die zo zou verbouwen dat je niet per ongeluk water in je longen kunt krijgen. Afsluitbare longen zouden dan handig zijn, evenals een betrouwbare manier om hoesten, niezen en hikken te onderdrukken.

--

Samenvattend is het antwoord op je vraag: ja, je zou onder water kunnen ademen, maar er komt nogal wat bij kijken om dat voor elkaar te krijgen.
Cryofiel
11 jaar geleden
anneliez
11 jaar geleden
+ goed doordacht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan hebben we het nog niet gehad over dat je een vetlaag nodig hebt omdat je in water veel sneller koelt dan in lucht, of dat je koudbloedig moet worden om dat probleem te ondervangen, wat weer andere problemen met zich mee brengt. Of over dat het nogal uitmaakt of je in zoet- of zoutwater gaat zwemmen omdat in zoutwater door de kieuwen veel vocht aan je lichaam onttrokken wordt (wat betekent dat je, net als zoutwater vissen, continue moet drinken) en je in zoetwater juist veel water gaat opnemen door de kieuwen (wat betekent dat je net als zoetwatervissen continue moet plassen). Leuk dat doortrekken van de consequenties! (+)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oftewel... om als mens met kieuwen te kunnen leven zou je een vis moeten worden... maar goed antwoord hoor! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi SF-exercitie Cryo!
Een van de grootste probleem zou zijn het behouden van de lichaamstemperatuur, denk ik, maar niet zo zeer door het leven onder water, zoals groome terecht aangeeft, maar door de constante stroom van koud water langs je nieuwe kieuwen waar grote hoeveelheden bloed razendsnel zouden afkoelen, en waardoor je heel snel onderkoeld zou raken. Ik denk echter dat de aanpassingen die nodig zijn zó enorm zijn, dat hoe mooi bedacht en doordacht je antwoord ook is, het niet mogelijk is om kieuwen in te bouwen, al is het maar omdat na zo veel aanpassingen is het maar de vraag of er nog steeds sprake is van een "mens". Maar het blijft een leuke oefening!! (^_^) Kijk anders de film 'Waterworld' van Kevin Costner. Niet echt geloofwaardig, met z'n piepkleine kieuwen achter de oren, en zwemvliesjes tussen de tenen, maar leuk bedacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
... en om maar bij de films te blijven, kijk anders de film 'Abyss' (directeur James Cameron, vóórdat hij Titanic en Avatar maakte)
Daar wordt getoond hoe een mens een zuurstofrijk vloeistof kan ademen met z'n longen, zonder gebruik te maken van kieuwen, en het was geen trucje: zulke technologieën bestaan al jaren.
Vloeistof was geen water, ik meen me te herinneren een mengsel van CFC's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan mij niet voorstellen dat je je longen met vocht vult, daar voldoende zuurtof uit kan halen en dat je dan dat vocht, als het niet meer nodig is, uit je longen kunt hoesten zonder te stikken. Gabi71, heb je referenties?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@groome
Deze systemen zijn nooit ontwikkeld voor gebruik door duikers zoals in de film getoond wordt, maar in de medische wereld zijn wel toegepast. Kijk even hier (helaas in het Engels):
http://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_breathing