Zien de ogen van een klein persoon meer gedetailleerd dan de ogen van een lang persoon?

Bijvoorbeeld: Ziet een kind van 1m 20 een millimeter op dezelfde manier als een reus van 2m 40 een halve centimeter ervaart? Zou hetzelfde kind dus ook eerder zien of een foto geblokt is waar de hiervoor genoemde reus de foto als scherp ervaart? Oftewel ziet het kind dubbel zo gedetailleerd dan de reus omdat hij dubbel zo klein is?
Zo nee: Waarom niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Hoe groter het oog (diameter van de pupil), hoe groter het oplossend vermogen in principe is. In de gele vlek van de mens is dat eigenlijk bepaald door de dichte stapeling van de kegeltjes en omdat er daar geen bloedvaten lopen is de grootte beperkt. Vanwege de beperkte grootte van de gele vlek denk ik dat het voordeel van een groot oog wegvalt, omdat de beperkende factor hem meer zit in het aantal kegeltjes in de gele vlek dan de optische scherpte (oplossend vermogen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoe lang iemand is zegt niets over wat die persoon ziet. het kan natuurlijk best dat een kort iemand iets op de grond beter ziet dan een super lang persoon.

De ogen van een kind zijn pas rond 8 jaar helemaal ontwikkeld dus een kind van 1,20 zou iets minder goed KUNNEN zien dan een lang persoon.

Verder is natuurlijk veel belangrijker of er iets mis is met de ogen dan de lengte van de persoon maar ik neem aan dat jij het over twee personen hebt die allebei geen bril nodig hebben.