Hoe kan het dat handpalmen niet bruin worden, maar ook niet verbranden door de zon?

Toegevoegd na 1 uur:
als er weinig melanine in zit, wordt de huid niet bruin.
Maar het bruin worden is een bescherming tgen het verbranden (rood worden).
waarom wordt deze huid dan niet heel snel rood?
Net als de rest van je lichaam na een lange winter in de zon.
Die wordt wel rood, totdat het bruine kleurtje er is.
Dirk

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
5.7K

Antwoorden (1)

Je handpalmen kunnen wel iets donkerder worden, als ze maar genoeg zon krijgen.

Er zijn een aantal redenen waarom je handpalmen en voetzolen niet zo snel verkleuren als de rest van je lichaam:
Ten eerste komen deze delen van je lichaam minder snel en minder lang in de zon, waardoor ze uiteraard minder snel verkleuren. Ook is de huid op deze plekken dikker, dus het zonlicht dat ze wel opvangen dringt vaak niet helemaal door tot de melanine dat dieper in de huid ligt. Melanine is de stof die ervoor zorgt dat we een kleurtje krijgen. Een laatste reden is dat er veel minder melanine in onze handpalmen en voetzolen zit. Dit kun je goed zien in donkere mensen; hun handpalmen en voetzolen zijn duidelijk een aantal tinten lichter dan de rest van hun lichaam.

We hebben op deze plekken minder melanine in ons lichaam dankzij evolutie; omdat deze plekken minder in de zon zijn en al voor een deel beschermd worden door de dikkere huid, hebben we daar minder bescherming van melanine nodig, dus wordt dit ook minder aangemaakt.

Toegevoegd na 4 uur:
EDIT:
Ik zie dat je je vraag aangepast had. Net als dat handen na genoeg zon wel degelijk kunnen verkleuren, kunnen ze ook zeker wel verbranden en rood worden. De redenen waarom dit niet zo snel gebeurt zijn dezelfde redenen als waarom ze niet zo snel bruin worden; je handpalmen zijn nu eenmaal niet zo vaak in direct zonlicht. Verbranding gebeurt doordat het UV licht de levende cellen in je huid doodt. Dit heeft wat tijd nodig. Maar de meest belangrijke bescherming die je handen hebben is de dikke laag dode huidcellen (eelt). Deze beschermen de de levende huidcellen die dieper liggen voor de schadelijke effecten van UV licht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed antwoord +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ ook van mij. Het lijkt erop dat de vraagsteller denkt dat handpalmen niet kunnen verbranden in de zon, maar dat kan zeker wel. Handpalmen en voetzolen zijn beter beschermd zoals greywolf al zei, maar ze kunnen verbranden, dus kijk uit!