Waarom, als ik een bepaald haartje uit mijn gezicht trek, voel ik een lichte steek in mijn arm?

Alsof mijn arm 'denkt' dat ik daar 't haartje uittrek.
Is dit een soort verkeerd aangeleerde zenuw/hersenconnectie?
('t Is altijd 't zelfde haartje.)

Toegevoegd na 1 uur:
@Anne:
Ik mag geen reactie meer plaatsen, maar dat van de wang dat klopt wel!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant! Zelf nooit gehad, maar ben nu wel benieuwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken wel zulk soort gevoel; als ik een pijnscheut krijg in mijn gezicht voel ik een brandend gevoel in mijn arm tegelijkertijd. Of dat ik de jeuk voel ergens maar dat ik op een andere plek moet krabben om de jeuk gestild te krijgen...
ben benieuwd hoe dat zit.

Het beste antwoord

In de pre motor cortex van je hersens is een deel verantwoordelijk voor het gevoel in je lichaam. Als je bepaalde delen van die cortex stimuleert voel je dat in bepaalde delen van je lichaam. Dit is in kaart gebracht door Wilder Penfiel. Dit zijn de zogenaamde Penfield Maps. Ik heb wel eens gehoord dat het zo kan zijn als je een geamputeerde ledemaat hebt dat de bedrading in de pre motor cortex door de war gaat. Het gevolg is fantoom ledematen en een raar fenomeen dat erg lijkt op wat jij nu zegt. Namelijk als je op een bepaalde plek in je lichaam het aanraakt doen voel je dat in dit geval in het fantoom ledemaat. Dit heeft direct te maken met de Penfield maps. Je voelt het in geamputeerde ledemaat in de aangelegen deel in de pre motor cortex. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat als je je geen vinger meer hebt en op het puntje van je neus druk je het toch op je vinger voelt. Het heeft te waarschijnlijk dus te maken met een "foute bedrading" in de pre motor cortex. Ik schat zo in dat het haartje ergens op je wang zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant! Maar ik heb bij mijn weten geen geamputeerde lichaamsdelen... (Als je de geamputeerde delen nog bij je zou hebben, dan.) "Ik schat zo in dat het haartje ergens op je wang zit."
Hoe kom je aan die schatting?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik mijn lessen over de neuroanatomie niet verkeerd heb onthouden is het zo dat bij die fantoom ledematen het gevoel van de arm rond de wangen zat. Maar ik kan mij het verkeerd hebben herinnerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat het geval bij fantoompijn is, is juist dat je pijn of prikkels voelt aan het geamuteerde ledemaat. Dus dat je voet geamputeerd is, maar dat je hersenen het signaal geven dat je jeuk hebt aan je voet. Toch kan het zo zijn dat het haartje precies op het (simpel gezegd) drukpunt zit dat in vebinding staat met de arm zoals Jelle zegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorrie Anne, ik zeg Jelle (Why???), maar het is natuurlijk Anne!

Andere antwoorden (1)

Je zenuwen lopen heel ver dooor.. dat is de reden dat je het soms op een ander plaats voelt...