Hoe zie je het verschil tussen een mannelijke en een vrouwelijke duif?

Hey, ik heb een duifje gevonden die volgens mij verdwaald is maar ik zou graag weten welk geslacht hij/zij heeft. Het beestje was zo uitgehongerd da ze zelfs al op onze vensterbank kwam zitten. De duif is geringd en heeft precieus een nek waar een soort van schijn op zit met verschillende kleuren. Daarom denk ik dat het een mannetje is, maar ik ben niet zeker. Kunnen jullie helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
65.8K
niko
11 jaar geleden
je hebt een duifje gevonden.mooi.en de enigste vraag die bij je opkomt is ,is dit een mannetje of een vrouwtje?niet,hoe help ik het beest?hoe vind ik de eigenaar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De mannetjes hebben mooiere kleuren.
Geloof dat de vrouwtjes meestal bruin zijn.
niko
11 jaar geleden
gast,klopt niks van.bij veel dieren is vaak het mannetje opvallender gekleurd,meer sierveren enz.bij duiven is dat zeker bij postduiven niet het geval.

Antwoorden (3)

Het verschil tussen een doffer en een duivin is moeilijk te zien,zeker als ze nog jong zijn.Op latere leeftijd kan je het vaak aan hun gedrag zien.Een doffer is wat groter dan een duivin.De doffers zijn ook beweeglijker.Je kan het ook aan het koeren horen,bij het mannetje is dit duidelijker en ook vaker.
fremar
11 jaar geleden
Als het een postduif is zal het wel een mannetje zijn. Ik heb ooit gehoord dat de vrouwtjes thuisblijven, en de mannetjes ergens heengebracht worden om dan naar huis te vliegen.

Op deze site kan je het ringnummer van de duif plaatsen, dan kunnen zij vertellen hoe je contact opneemt met de eigenaar.
http://www.gratisadviseurs.nl/huis-&-tuin/huisdieren/vogels/duiven.html

Toegevoegd na 55 seconden:
En die eigenaar kan je vast vertellen of het een mannetje of een vrouwtje is;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De doffer toont ons in alle jaargetijden een lust tot koeren. De duivin koert ook, maar niet zo luid dan de doffer. Al koerend toont de doffer zijn schitterende verenpak. Vooral de krop wordt door de doffer gebruikt om indruk te maken op de duivinnen. De duivin zal bij zulke gelegenheden vriendelijk knikken met het kopje. Dat bewijst haar genegenheid voor de doffer. Nog mooier maakt de doffer het, wanneer hij met de uiteinden van zijn staartveren al slepend over de bodem van het hok de duivin tegemoet loopt. Een duivin moedigt dit ook aan door ook met haar staart over de grond te slepen, echter niet zo mooi. Snel hierna volgt de paring om even later naar buiten te vliegen. De doffer is dikwijls groter dan de duivin. Vooral de kop is groter. De snavel is krommer dan die van de duivin. Een kleiner, fijner kopje behoort meestal toe aan een duivin.
Bij jonge duiven in de broedschotel komt het voor dat 1 van de jongen reeds een tiental dagen na uit het ei gekomen te zijn, de baas probeert te pikken en blazende geluiden maakt. Een jonge duif die zich zo gedraagd is een doffer. Bij jonge duiven van een maand of 2 a 3, valt het onderscheid moeilijk te maken. Dit komt omdat ze dan van de baas zoveel voer mogen eten als ze willen en vaak wordt dan de duivin wat groter dan de doffer. Na een maand of 6 zullen de duiven laten zien wat ze waard zijn en doen ze op die leeftijd niet meer onder voor de oude duiven. Ze koeren en paren vooral in de zomer en dat verradt hun geslacht.