Ze zeggen dat elk dier zijn nut heeft. Maar wat is het nut van de vlo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
7.6K

Antwoorden (5)

De vlo is een transportmiddel in de natuur van microben. Voor de mens meestal schadelijk, maar voor de microben is het wel nuttig.
In de apenwereld elkaar vlooien is voor hen een onmisbare sociale activiteit. Niets bestaat zonder nut in de wereld, alleen is het de vraag vanuit welk gezichtspunt je het bekijkt. Vlooien houden de bestrijdingsmiddelen-industrie gaande, dus zorgen ze voor werkgelegenheid.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok. Maar voor de mens dus niet nuttig, op die paar werknemers na.
Meestal zijn er wel actievoerders die gelijk gaan gillen dat er een hele keten van domineestenen omvalt waardoor uiteindelijk ook de mens uitsterft, mocht er ook maar EEN diersoort uitsterven, maar in dit geval geloof ik het in ieder geval niet. UITROEIEN! en muggen ook!
Cryofiel
11 jaar geleden
Domineestenen?
;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel mooi andwoord, jammer dat ik geen +je kan geven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
samsung, die vissen van de zee eten weinig larven, verder legt een mug haar eitjes het liefst in stilstaand water en daar leven over het algemeen erg weinig vissen en zeker niet de vissen die wij eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Apen hebben geen vlooien, ze halen oude huidschilfers en allerlei kleine takjes, blaadjes, beestjes uit de haren en die eten ze vervolgens op.
Kristal
11 jaar geleden
Gast117800, wanneer er gezegd wordt dat elk dier zijn nut heeft wordt daar niet mee bedoeld dat elk dier voor de méns nut moet hebben! Er zijn nog vele andere mogelijkheden van nuttig zijn behalve voor de mens. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL Kristal! Plusje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in de zee zal een mug ook niet snel eitjes leggen bij mijn weten (niet de muggen die we hier kennen) maar in stilstaand water zijn echt wel visjes (al zijn ze niet met velen of erg groot en eten mensen ze niet) daarbij zijn er enorm veel dieren die muggen zelf eten, ze hebben dus wel zeker nut, maar zijn voor de MENS niet nuttig. daarbij zijn er meer soorten muggen, die echt niet allemaal voor de mens een pain in the ass zijn.
voorbeeldje is de dansmug. (vliegen wel in oog en mond misschien, maar steken doen ze niet) stekelbaarsjes, vlokreeftjes, kikkervisjes, salamanders, verschillende soorten watertorren, div. larven, en nog heel veel meer dieren worden niet blij van uitroeipraktijken.
zo ook mijn visjes en dwergklauwkikkers in verschillende aquaria, welke ik een paar keer per week een plezier doe met witte muggenlarf van de steekmug, of de rode versie van de dansmug ;-) óf ze nuttig zijn! :)
Ze kunnen wel zeggen dat elk dier nut heeft maar daarmee hebben ze nog geen gelijk; dieren zijn er omdat ze ontstaan zijn en niet omdat dat nut heeft.
Je kunt de waarde van een dier of mens nooit zien als je alleen naar het nut kijkt.
Maar om je vraag te beantwoorden:
Een vlo laat prima zien dat je niet groot en sterk hoeft te zijn om mensen 's nachts wakker te laten liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De samenwerking tussen bijen of vlinders en bloemplanten spreekt uiteraard tot de verbeelding.

Maar het begrip "nut" is een typisch menselijk denkbeeld waarbij de mens centraal staat in de natuur. Dit is echter een zeer relatief begrip in de biologie. Wat is het nut van de mens? Voor de vlo en de luis zijn we zeer nuttig! Voor eencellige parasieten die door vlooien worden overgebracht, zoals pestbacillen, is de vlo ook nuttig want die kan de bacil verspreiden. Voor apen is het mekaar vlooien een belangrijke sociale activiteit die banden smeedt binnen de groep.

Dus uiteindelijk kan je voor alles wel een "nut" bedenken, maar dat hoeft niet. In de natuur hoeft iets geen nut te hebben. Alle levende wezens zijn er op uit om zich voort te planten en daarvoor maken ze gebruik van opportuniteiten die door hun omgeving wordt aangeboden.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/9142
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als men zegt dat het dier een "nut" heeft, is dat eigenlijk een foute uitspraak. Dat voorondersteld een soort doelgerichtheid (telos). Enkel de mens (is de huidige opinie) is een dier dat ergens nut in ziet. Dat wij denken dat bloemen "nuttig" zijn omdat bijen er honing van maken, en dat bijen "nuttig" zijn omdat ze voor kruisbestuiving zorgen, is een gedachtenconstructie.
Wat jij denk ik bedoelt, is dat elk dier uiteindelijk een plaats heeft in de kringloop van het leven, het in stand houden van de biotoop. De natuur denkt niet zoals mensen, in termen van "nuttig". Soorten passen zich aan, en daarom lijkt het alsof het wel zo hoort dat die dieren nuttig zijn voor elkaar. Maar de volgorde is niet dat ze zo aangepast zijn omdàt ze nuttig zijn.

Het "nut" van een vlo is, zoals bij elk levend wezen, het voorbestaan van de soort. Maar enkel de mens wil bewust in leven blijven (of juist niet), of kiest er bewust voor om zich niet voort te planten (tegen zijn instincten in handelen).

Toegevoegd na 3 minuten:
De opmerking die bij de reacties staat vind ik overigens heel waardevol. Als je nuttig bekijkt zoals ik hierboven beschreef (in stand houden van een biotoop), dan is de mens allesbehalve nuttig.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik merk dat ik misschien wat onduidelijk ben in mijn definities. Het nut zoals wij dat ervaren, van verschillende levende wezens, is het in stand houden van de biotoop.
Het "nut" voor het levend wezen zelf, is het voortbestaan van de soort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nut waarvoor? Elk dier heeft een nut voor het voort laten bestaan van zijn eigen genen. Dat kan betekenen een leefomgeving in stand houden en voortplanten. Een dier zal proberen zo weinig mogelijk energie te steken in nuttig zijn voor andere dieren tenzij het daar zelf beter bij vaart.

Ze zeggen dat elk dier zijn nu heeft, maar dat is gewoon simpelweg niet waar.
Ze zeggen wel meer dingen die niet waar zijn.