Hoeveel mensen kan de aarde maximaal aan? Technisch gezien.

Daarbij ga ik even uit van een gemiddelde leeftijd van 80 jaar (wereldwijd), voor 't gemak.

Zonder dat we voedsel importeren van andere hemellichamen (bijv. slablaadjes die gekweekt zijn op de maan).

Ongeacht hoeveel km2 'ongerepte natuur' je wilt dat er voor mensen overblijven.
Dus we kijken bij deze vraag even niet naar 'schadelijke / onnatuurlijke' effecten op de (leef)omgeving.
'T gaat me er bij deze vraag niet om of 't wenselijk zou zijn of moreel verwerpelijk en dergelijke.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Ter info: er zijn er nu ±6,8 miljard, als ik me niet vergis.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Het beste antwoord

als je het hebt over het maximum dat op aarde aanwezig kan zijn, dan maakt het niet uit wat de gemiddelde maximale leeftijd is. Je gaat dan uit van een continu aanwezig maximum, dus er worden op een dag x mensen geboren en op dezelfe dag overlijden ook x mensen.
Ongeveer 13,31% van het aardoppervlak is geschikt als cultuurgrond, 4,71% wordt daadwerkelijk gebruikt voor permanente landbouw.

Dan kom je, met behoud van de huidige verschillen in welvaart, op een maximum van ongeveer 21 miljard mensen.

Maar daar moet je bij aantekenen dat er continu ontwikkeling plaats vindt op gebied van landbouwproductie, dus de werkelijke maximum capaciteit zou nog wel eens veel hoger kunnen komen te liggen. Zeker als veeteelt een kleinere rol gaat innemen: vlees is een duur component in deze en vergt veel ruimte.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Technisch gezien natuurlijk veel meer. Gaan wij met zijn allen ondergronds wonen en alle eten wordt dan bovengronds verbouwd. Aangezien je nogal wat ondergrondse verdiepingen kunt bouwen.... Maar praktisch gezien zitten we wel een beetje op zijn max denk ik. Persoonlijk vindt ik het hier al veel te vol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
" veel meer"
De vraag was: hóeveel, denk je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een moeilijke vraag, omdat dat afhangt van de hoeveelheid eten is die te verbouwen is op de grond boven je. Je kunt bijna oneindig veel mensen ondergronds kwijt, maar het eten wat te verbouwen is, daar zit toch wel een limiet aan. Dus dat is voor mij en iedereen hier op GV niet te beantwoorden.
Er wordt elke 3 jaar een berekening uitgevoerd naar de hoeveelheid levensbronnen die we gebruiken (energie, eten, water ed) en dat vegeleken met de beschikbaarheid van die bronnen. Als je dat vergelijkt met elkaar, kwam je in 2005 al uit op 130%. Oftewel: We verbruikten 30% meer dan er elk jaar bij komt. Dat hield geen rekening met de zeeen trouwens

In 2005 hadden we dus al te veel mensen.

De enige manier om op een behoudbare manier te blijven groeien is door het verlagen van het welvaartsnivo / levensstijl.

Kijk naar het plaatje om te zien welke landen een lagere ecologische footprint hebben; we zullen voor groei naar de welvaarts standarden van die landen moeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Technisch gezien: oneindig

Toegevoegd na 3 minuten:
althans, zolang de aarde niet onder z'n eigen gewicht bezwijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wereldpopulatie kan nog verdubbelen. De technische ontwikkelingen op gebied van rijstcultuur ,aquacultuur zijn onbegrensd. Kijk eens naar de website van de firma Devgen bv. Bovendien geloof ik in het ingenieuze in de mens.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"onbegrensd"
? Beetje overtrokken ;)
Ben het deels eens met de bovenstaande antwoorden. Houd er wel rekening mee dat er dagelijks mensen sterven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel meer dan 100miljard
want er gaat elke dag
1 dood
maar ook elke dag
komen er meer
mensen bij die worden geboren elke dag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt mij dat wij al met veel te veel zijn, waarom zouden er anders zoveel dieren en planten uitsterven. De mens is eigelijk niks anders dan een supervirus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Lijkt mij dat wij al met veel te veel zijn" Ok, maar dan blijft toch mijn vraag nog wel staan: hoeveel er technisch gezien door de aarde gesupport kunnen worden. Wenselijkheid en dergelijke had ik bewust in de vraag al uitgesloten.
Als de wereld per km2 net zo dicht bevolkt zijn als nederland nu ,verkommeren we van de honger.Op de hele aarde is de bevolkings dicht heid c.a 30 mensen per km2. Zouden we met 60 miljard zijn is de aarde net zo dicht bevolkt als nederland nu. Globaal gezien moet de aarde genoeg natuur en landbouw oppervlakte hebben om de mensheid te voeden.Met een bevolkings dicht heid van 150 mensen per km2 dus 30 miljard inwoners zou het allemaal nog net gaan op aarde .Maar dan is de koek echt op