Hangt de snelheid van nagelgroei samen met de lengte van het laatste kootje van je vinger/teen?

In KnowHow 2/2012 lees ik het volgende:

Vraag:
Waarom groeien vingernagels sneller dan teennagels?

Antwoord:
Voor alle zoogdieren geldt: hoe langer het laatste botje van de hand/voet/poot/klauw, des te sneller groeit de nagel. Daarom groeit je middelvingernagel sneller dan die aan je pink, en vingernagels sneller dan teennagels.

Klopt dit echt, en zo ja: welke bron bevestigt deze uitleg?

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik heb wel lange vingers, en mijn nagels groeien ook heel snel, hmm..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goeie vraag!!

Het beste antwoord

Ik zelf heb geleerd dat nagels van je teen langzamer groeien dan die van je handen doordat de doorbloeding slechter is. Dit word ook bevestigd door de eerste bron.
In de 2de bron kun je in de inleiding goed lezen dat verschillende medici er verschillende meningen op na houden. Daarna worden er ook een paar genoemd. In het een na laatste stukje in de 2de bron geeft een dermatoloog aan waardoor de langste vingers/tenen sneller groeien. Het groeit sneller doordat het eigenlijk één grote haar is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Alle antwoorden die mijn voorgangers en ik gevonden hebben wijzen er op dat het sneller groeien absoluut niets van doen heeft met het laatste kootje van vinger of teen. Het is puur en kwestie van doorbloeding en, zoals mijn pedicure zegt een zaak van buiten temperatuur.
Dat wil zeggen, hoe warmer buiten, des te sneller groeien haren en nagels.