Ze hebben beide nodig.
Koeien hebben namelijk geen voor- cq. snijtanden in de bovenkaak om het gras te happen en te snijden. Ze hebben wel een harde en gladde bovenrand in de bovenkaak.
Berta proeft met haar tong of ze het hapje wel lekker vindt. Berta is eigenlijk best kieskeurig, want klaver zal ze gretig opeten maar zuring of boterbloem, daar trekt ze haar neus voor op.
Ook verkiest ze een malse grasspriet boven een behaarde of harde stengel.
Heeft ze een lekker hapje gevonden, dan slaat ze haar lange tong om het gras en trekt het uit de grond.
Met de harde rand in de bovenkaak en de snijtanden in de onderkaak snijdt ze het gras dan af en slikt het door.
Het voedsel gaat naar de pens, die je kunt zien als de voorraad kamer. Door steeds een stukje gras op te boeren en dit tussen de kiezen fijn te malen, ontstaat hierdoor het fenomeen 'herkauwen'.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met hun tong trekken ze het gras uit.
fremar