Blijven paarse kwallen op je zitten als ze steken ?

Er was bij mij laatst een kwallen invasie van paarse kwallen maar blijven die zitten als ze je steken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Nee hoor ze blijven niet zitten.
Portugees slagschip een enorme kwal heeft tentakels tussen de 30 en 50 meter en daar zou je misschien verstrikt in kunnen raken en dit kan misschien opgevat worden als"vast blijven zitten).

(nog wat extra info met bron)

Wanneer U bent gebeten wordt door kwallen zorg dan in de 1e plaats dat U zich snel uit de nabijheid van de kwal(len) begeeft en wel richting het strand of de boot. Aldaar volgt nadere behandeling:

Spoel de huid af met zeewater of spoel deze helemaal niet af. Gebruik in ieder geval geen zoet water omdat zoet water de nematocysten kan activeren restanten van gif alsnog te injecteren.

Verwijder (met handschoenen of pincet) eventuele resten van tentakels.

Behandel de huid met azijn, dit kan de nematocysten in veel gevallen inactiveren.

Behandel de huid met jeukstillende zalf die ook gebruikt wordt bij insectenbeten .

Bij uitgebreide kwallenbeten en zeker bij verschijnselen van algemeen onwelbevinden (overgeven, ademhalingsproblemen, hoofdpijn etc) is het van belang met spoed adequate medische hulp in te roepen!

Toegevoegd na 1 minuut:
ps: nematocysten zijn de kleine holle naaldjes die aan de tentakels zitten en waar het gif in zit.