Heb ik bij het spotten van deze libelle een bijzondere3 soort gevonden in nederland of is deze algemeen voorkomend? (zie foto)

Toegevoegd na 46 seconden:
minus de 3, kan dat niet veranderen meer zelf, misschien de moderators?

Toegevoegd na 3 minuten:
Als hij vliegt vallen de zwart vleugels echt op. De libelle valt onder de grootste van zijn soort in Nederland

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
3.4K

Antwoorden (2)

De foto is gemaakt door Marcello Romeo, in Italië: Le Marche. Deze soort komt niet voor in Nederland.

Toegevoegd na 14 minuten:
In Nederland bestaat wel een zwarte heidelibel, Sympetrum danae, maar dat is nou juist de kléinste echte libel van ons land. De grootste soort die je bij ons kunt vinden is de gewone bronlibel, Cordulegaster boltonii. Die is zwart met gele streepjes.

Toegevoegd na 32 minuten:
Met het zoekwoord "libellula nera" zijn nog heel veel prachtige foto's van de zwarte libel, Latijnse naam Calopteryx haemorrhoidalis, op Flickr te vinden. En deze staat op de Italiaanse wikipedia: http://it.wikipedia.org/wiki/File:Libellula_nera.jpg
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb hem dus wél gezien bij mij in de buurt, exact deze, ca. 6/7 cm lang was ze. De foto is inderdaad van marcello Romeo, ik weas zelf niet bij gelegenheid haar te fotograferen, maar het was deze libelle. Ik heb haar goed kunnen observeren
Wat je gezien hebt is de weidebeekjuffer Calopteryx splendens, erg algemeen op stromend water met wat fonteinkruid. Ze leggen de eieren op het fonteinkruid. De soort is nu weer erg algemeen. Mannetjes verdedigen geschikte plekken voor de eiafzet en zijn continu bezig met fraaie krachtmetingen. De donkergroene vrouwtjes zitten wat meer onopvallend in de oeverbegroeiing. De larven hebben een puntsnuit en leven tussen de waterplanten. Je kunt ook nog de bosbeekjuffer Calopteryx virgo met volledig donkere vleugels tegenkomen. Die is wat zeldzamer en komt voor bij echte beken met goede waterkwaliteit die door bosgebied stromen. De zeldzaamheid bij libellen hangt sterk af van de zeldzaamheid van hun voorkeur voor het eiafzetgebied. In de jaren 70 werden erg veel libellen zeldzaam door watervervuiling vooral de soorten van stromend water in een benedenloop, weidebeekjuffer en rivierrombout. Je kunt libellen ook wel buiten het eiafzetgebied vinden om voedsel te zoeken, of nieuwe eiafzetgebieden. Ook de voedselgebieden zijn vaak typisch voor een soort. De laatste jaren rukken ook zuidelijke soorten steeds meer op naar het Noorden.