Is het mogelijk dat een bevruchte eicel can een dier verplaatsen in ander diersoort? Bijv. aap zwanger van konijn. Onderzoeken bekend?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (5)

Dat kan niet. Hoeft niet te worden onderzocht. Dat is iets lichaamsoneigen en wordt dus uitgestoten. Is niet levensvatbaar.
Amadea
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Er worden alleen experimenten gedaan met dieren die overeenkomst met elkaar vertonen. Zo heb je bijvoorbeeld een muilezel. Maar dat dier kan vervolgens zelf niet voor nakomelingen zorgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ooit op tv gezien dat dit wel kon. Er was namelijk een keer een leeuw zwanger van een tijger. En het gebeurt wel vaker dat een schaap zwanger wOrdt van een geit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is iets anders, het gaat dan om een zwangerschap waarbij een van de oudersoorten ook de drager is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat een schaap zwanger word van een geit??? En de bok is dan de moeder zeker?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wow, viri! vette + ook voor de duidelijkheid
Ik heb ooit op tv gezien dat dit wel kon. Er was namelijk een keer een leeuw zwanger van een tijger. En het gebeurt wel vaker dat een schaap zwanger wOrdt van een geit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan krijg je een.... Scheit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een gaap of een scheit ja
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag, want hierbij is de eicel gewoon in de baarmoeder bevrucht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ stippel, inderdaad, de vraag was of het overgeplaats kon worden, niet of het ene dier de ander kan bevruchten
Hier zijn vast wel ooit experimenten mee gedaan, maar er is nog nooit aangetoond dat het kan. Het bevruchte eitje zal worden afgestoten als lichaamsvreemd.

BINNEN een soort kan het wel: koeienembryo's worden bijvoorbeeld al bij 'draagkoeien' geimplanteerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hang er vanaf hoe nauw de diersoorten verwant zijn. Tijgers en Leeuwen kunnen wél paren, en dat gebeurt in de dierentuinen wel eens. Die worden dan Lijgers of Teeuwen genoemd. Je kunt ook paarden met ezels laten paren, dan krijg je Muilezels of Muilpaarden, afhankelijk van wie de hengst is. De nakomelingen hiervan zijn helaas onvruchtbaar. Het is dus geen kwestie van afstoten. Men wil bijv. nog steeds proberen een Buidelwof weer te laten herleven door een embryo van een ander buideldier te implanteren met een celkern van een buidelwolf. Het is dus geen kwestie van afstoting van lichaamsvreemd materiaal, maar een compatibiliteit van de soorten. Een buideldier embryo kan niet hechten aan de baarmoederwand van een ander zoogdier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is onmogelijk zomaar bevruchte eicellen van een andere soort in de baarmoeder te plaatsen in een potentiële moeder.
De eicel wordt dan als lichaamsvreemd ervaren en aangevallen door witte bloedcellen.

Waar de eerdere reacties het over hebben is een kruising!
Dat is natuurlijk wel mogelijk, maar het blijft dan de eicel van de potentiële moeder!

Zo kun je heel veel kruisingen maken, vrijwel alle katachtigen zijn te kruisen met een andere kattensoort.

leeuw x tijger= lijger.
serval x caracal= servival.
leeuw x luipaard= pumapard.

En tal van kruisingen weer met kruisingen!

Maar dat is niet wat je in je vraag bedoelt, want het gaat hier duidelijk om een bevruchte eicel van een konijn, geplaatst in een aap. En dat leidt tot niks!