Heeft de mens een specifieke 'natuurlijke leefomgeving'?

Bij de dierenwereld spreekt men van 'de natuurlijke leefomgeving' van een dier.
Bijvoorbeeld: "De baardagaam leeft in het centraal-oostelijke gedeelte van Australië in de halfwoestijn en in de droge bossen."

Is er bij de mens (die in feite ook een diersoort is) te spreken van een 'natuurlijke leefomgeving'?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.6K

Antwoorden (3)

De mens is van oorsprong een jager/verzamelaar en komt oorspronkelijk uit Afrika. De natuurlijke omgeving zijn dan de vlakten van Afrika. De mens heeft hier ook de meeste tijd van zijn geschiedenis doorgebracht.

Toegevoegd na 6 minuten:
Circa 10.000 jaar geleden zijn we overgegaan naar landbouw en verstedelijking. Onze lichamen hebben zich echter nog niet aangepast aan de verandering van bijvoorbeeld dieet die daarmee gepaard is gegaan. Dit kan je zien als een bewijs dat de verstedelijkende samenleving waar wij nu in wonen (de schatting is dat in 2050 circa 70% van de wereldbevolking in de stad leeft) niet onze natuurlijke leefomgeving is.

Bijgevoegd enkele links met meer achtergrond info op basis waarvan ik bovenstaande redenering heb opgebouwd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de link een bijzonder overzichtelijk artikel over wat er tot nu toe feitelijk bekend is over de verspreiding en leefwijze van mensachtigen. Door de verfijnde jachttechniek met vuur touw en speren kon h. sapiens al overleven in milieus die zonder die technieken te koud zouden zijn en te weinig voedsel op zouden leveren. Met de opkomst van technieken zie je een reductie in kracht en gebitsterkte. Feitelijk is de moderne mens dus niet meer geschikt voor een leven zonder vuur en andere technieken in de natuurlijke habitat van homo erectus, de Afrikaanse vlakten. Onze natuurlijke leefomgeving wordt bepaald door techniek en cultuur, die per definitie niet bij de natuur horen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Antwoord op is er een natuurlijke leefomgeving is dus nee. Waar wij kunnen overleven wordt bepaald door de beschikbare kennis en techniek en het gebruik van niet natuurlijke middelen heeft ons lichaam ongeschikt gemaakt voor een natuurlijke leefwijze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De hedendaagse mens heeft een m.i. vrij unieke eigenschap. Namelijk dat hij zijn omgeving kan aanpassen aan zijn behoeften. Heeft hij dan wel een 'natuurlijke leefomgeving' nodig? Andere diersoorten werken omgekeerd, zij verkiezen een leefomgeving die beantwoord aan hun behoeften. Net omdat de mens zo goed is in het aanpassen van zijn omgeving hebben wij een gevoel van vrijheid kunnen ontwikkelen en hebben we dus geen 'natuurlijke leefomgeving' meer nodig. Wanneer andere dieren dit gevoel van vrijheid zouden ontwikkelen zou dit hen fataal worden aangezien ze hun natuurlijke habitat zouden verlaten en in een omgeving terecht zouden komen die niet beantwoord aan hun behoeften.