Hoe komt het dat vliegen(insecten) het merken als je hen van achteren benaderd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Het beste antwoord

Volgens mij hebben ze achthoekige ogen, Dus kunnen ze alle kanten opkijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord is kort maar prima, Je antwoord zou nog uitgebreider kunnen. Maar het feit dat je vermeld dat ze alle kanten uit kunnen kijken (zonder hun kop te bewegen), is goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort maar is de enige die het achteruit kunnen kijken aanroerd.

Andere antwoorden (8)

Sommige zintuigen van de insecten zijn beter dan die van de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door hun ronde facetogen bestrijken ze een heel groot blikveld.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is juist! +
Die zien dat, heel simpel... Die zien van achteren ook goed te kijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vliegen hebben in hun "2" ogen honderden ogen zitten. Waarmee ze om zich heen kunnen kijken. Tevens voelen vliegen dat de lucht achter zich beweegt zodra je met je hand op ze afkomt. Daarom zitten er in vliegenmeppers oog gaatjes.

Toegevoegd na 45 minuten:
laatste oog = ook :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vliegen leven in een heel andere wereld dan wij.
In hun ogen zijn wij als een luiaard, heel traag en sloom.
Ze zien en reargeren veel sneller dan wij zelfs kunnen denken.
En dan hebben ze ook nog die geweldige ogen die naar alle kanten kunnen kijken, dus ook achteruit.
Hebben ze nog een truckje in huis, ze kunnen warmte voelen, ook van onze hand als we ze een mep willen geven.
Een ding zien ze niet, als je langzaam met je hand richting de vlieg gaat, ziet en voelt hij die hand niet aankomen.
Dat komt omdat wij in hun ogen toch al zo traag zijn en als wij dan ook nog eens langzaam gaan doen, zien ze ons gewoon niet meer bewegen.
Wij zien ook de planten niet groeien terwijl ze echt wel bewegen.
Zo ziet een vlieg ook een langzaam naar hem toekomende hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
mooi antwoord ed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed antwoord Ed, deze had ik ook willen geven.
Helaas je was me voor. Wel een plus voor jou!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mevrouw van de kinderspullekens, hou je ook van vliegen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vliegen in een vliegtuig wel Ed ;-)
(Het is Kinderspullekes.nl)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna goed, spullekes.:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna goed Eddijst. Of eigenlijk helemaal niet. Mijn vraag is "duidelijk". Met andere woorden. Hoe komt het dat ze ook achter zich iets kunnen waarnemen.
voor een vlieg ben jij een reus,

als er iets achter jou staat wat 100 x groter is dan jezelf zou je het ook merken
14 jaar geleden
Dat komt,omdat ze in tegenstelling met mense,samengestelde (facet) ogen hebben .Daardoor is hun blikveld (helaas) veel groter dan het onze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna goed beantwoord. Verder uitspitten. Wij kunnen niet zien wat er achter ons gebeurd, maar een vlieg wel.
Elk facet bestaat uit een lensje, waardoor licht binnen kan vallen. Het licht valt door een pigmentcel, die het filtert. Via een rhabdoorn, een lichtgeleider, komt het terecht op lichtgevoelige cellen (tracheolen). Deze sturen signalen naar de optische zenuwen. Daar worden de signalen gecombineerd. Dit gecombineerde beeld gaat naar de hersenen, die er een coherent beeld van maken en het insect als het ware kunnen vertellen wat het ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord is prima, maar mijn vraag is niet beantwoord. Kortom: Bij de mens wordt weleens gezegd. Die heeft ogen op zijn rug.