Hoe verzorg ik mijn slak?

Ik wil graag een tuinslak als huisdier, het mag wel geloof ik, want er worden ook Afrikaanse reuzenslakken als huisdier gehouden. 1 probleem: hoe verzorg ik hem? En als jullie toch antwoorden: hoe oud wordt mijn tuinslak? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Antwoorden (1)

Je kunt wel een slak in een potje doen,
maar daar wordt niemand blij van.
Jij niet, want die slak beweegt amper en gaat gauw dood.
Je moet regenworden en andere slakken e.d. voor hem gaan zoeken en die dan dood maken. Dat hoort bij zijn voedsel.

De slak niet, want die heeft het niet naar zijn zin.

Het voedsel bestaat voor een groot deel uit dode bladeren, maar deze soort heeft een voorkeur voor levende planten als brandnetel en boterbloem; twee soorten die in de tuin meestal als ongewenst worden beschouwd. Ook dode dieren als regenwormen en andere slakken worden gegeten, de gewone tuinslak is dus voornamelijk een afvaleter van plantaardig en dierlijk materiaal. Deze soort leeft vooral in wat open terreinen als graslanden, heide, duinen en ook in tuinen, minder in bossen en bosranden

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gewone_tuinslak
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus ik mag geen slak? Ik was nog vergeten te zeggen: het hok is 1 bij 1 meter en hoort bij de grond. Het is geen potje, zelfs geen bak. Hij zou gewoon op de echte grond wonen. En daar komen al vanzelf regenwormen. De slak kan niet graven (hoop ik), dus hij kan niet gaan, maar de regenwormen kunnenwel komen....
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
slakken kunnen zo tegen de wand van het hok op kruipen. om te voorkomen dat je slak ontsnapt, zul je dan heel het hok nog moeten overkappen ook. je haalt je wel een boel werk op de hals :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je dieren moeten doden om je slak van voedsel te voorzien. Een tuinslak kan makkelijk op een puur als herbivoor leven. Wil je hem toch dierlijke eiwitten geven als aanvulling, waarom dan geen geweekte kattenbrokken? Dat werkt veel beter!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is maar de vraag of op dat stukje van 1 meter vanzelf regenwormen komen. Ik heb alleen maar aangegeven wat een slak eet. Of die lang zal leven op alleen planten en geweekte kattenbrokken.........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net zo lang als anders, ik heb duizenden slakken gekweekt en die bereiken een veel oudere leeftijd in gevangenschap dan in de vrije natuur. Ook met een eentoniger dieet.