Is de oerknal hoorbaar geweest? zijn daar ontdekkingen over gedaan en hoe hard zou dat dan zijn geweest?

2K
oerknal moet dat zijn dus :P
+ voor de vraag.
Nee joh, die is er nooit geweest hoor.
Bron de Bijbel.

Ja zeker! Sterker nog, hij is nog steeds hoorbaar. Als jouw tv geen signaal meer krijgt zie je een zwart/wit beeld en hoor je een ruis. Een klein deel van dat geruis is afkomstig van de oerknal!

Het juiste antwoord is "ja", maar dan met nuances en een beetje uitleg.

Om te beginnen, toen de oerknal gebeurde was er niemand daar om ernaar te luisteren. Sterker nog: er was helemaal niets! Dus helemaal aan het begin, kon dat door niemand gehoord worden.
Maar daarnaast, zoals je waarschijnlijk weet, het geluid kan zich niet voortplanten in vacuüm. Vóór de oerknal was er helemaal niets, dus kon het geluid zich niet voortplanten, dus ook als er iemand daar was geweest om ernaar te luisteren, dan had hij toch niets gehoord.

Maar nu komt het grappigste: het universum ontstond door de oerknal, dat weten wij inmiddeld. Het universum waarin wij zitten is het gevolg van de oerknal, en iemand die de oerknal kon horen moest per definitie in het universum hebben gezeten, en werd dus gecreëerdrd door de oerknal. Omdat het universum niet meer leeg was na de oerknal, was er een mogelijkheid voor iemand die onderdeel was de oerkanl (en dus van het universum) om het te horen. Hiermee wil ik niet zeggen dat er daadwerkelijk iemand daar was, het gaat om de theorie.

En nu de verrassende werkelijkheid: de oerknal kan nog steeds worden gehoord!! Niet met onze oren of een microfoon, want inmiddels is het universum zo enorm groot geworden dat de ruimte bijna leeg is en geluidsgolven kunnen zich niet meer voortplanten. Maar de natuurkundigen kunnen wel de gevolgen van de oerknal "horen" in de vorm van straling die tijdens de oerknal is ontstaan en die nog steeds 'zweeft' door het hele universum. Je zou het kunnen vergelijken met de echo van een bijzonder krachtig donder.
Deze straling, geloof het of niet, zijn microgolven, precies zoals de microgolven van je magnetron. De natuurkundigen hebben dit fenomeen in 1965 ontdekt, en het werd genaamd de "Kosmische achtergrondstraling".
Ik hoef geen antwoord meer te geven, zie ik. Dikke plus!
@viridiflavus
Natuurlijk heb je gelijk, zoals gebruikelijk, maar je leest nergens in mijn antwoord dat het om geluidsgolven gaat: "... geluidsgolven kunnen zich niet meer voortplanten"
De achtergrondstraling heeft, inderdaad, een andere oorsprong dan een normale knal in de lucht zoals wij het kennen.
Maar de vraagsteller wilde weten of er 'iets' van de oerknal nog waarneembaar is, en daar was mijn antwoord op gericht. Vandaar een min van je...? Wat ben je streng zeg! :-)
Het is een hele goeie vraag, hier een artikel over phononen in het vroege heelal, die zouden kunnen zorgen voor verstoringen in het zeer jonge universum. Dit geluid zou nu nog waarneembaar zijn in de onregelmatigheid van de kosmische achtergrondstraling.