Hoe krijg je een hybride tussen 2 verschillende soorten uit 2 geslachten?

Men neemt een felis catus en een Leptailurus serval.
Die laat je kruisen en dan krijg je een savannah!!!
Maar hoe? Ik heb altijd geleerd dat het kruisen van sommige soorten wel mogelijk is, maar dan moeten ze wel in het zelfde geslacht vallen.
Een wolf kun je immers ook niet kruisen met een vos?

Overigens is het nageslacht ook nog een vruchtbaar, wat het nog vreemder maakt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Rieneke1
11 jaar geleden
de eerste 4 generaties katers zijn onvruchtbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar de poezen toch niet?
Rieneke1
11 jaar geleden
nee, de poezen niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rieneke wat is dan een ashera? En waarom zijn katers opeens dan wel vruchtbaar en waar kruisen ze de F1poezen dan mee? Hoe wisten ze dat er opeens katers wel vruchtbaar waren dan en was dat niet toevallig zo?
Rieneke1
11 jaar geleden
een ashera is hetzelfde als een savannah, maar de rasvereniging erkent alleen de naam savannah. ik ben ook niet zo thuis in dit soort zken, kijk hier eens:
http://www.savannahkatnederland.nl/

Antwoorden (1)

Dat is volgens de beroemde soortdefinitie van Ernst Mayr. Jammer genoeg gaan die definities niet overal en altijd op. Voor veel diergroepen heb je er zelfs betrekkelijk weinig aan, voor zoogdieren is het over het algemeen wel een bruikbare definitie, maar in deze situatie gaat de theorie dus niet op.

Dat je de soorten in gevangenschap kunt kruisen zegt trouwens niet zoveel, vermoedelijk zullen de soorten in het wild toch niet kruisen.

Of het nageslacht vruchtbaar is dat is een kwestie van genen, als er geen genen zijn die een blokkade vormen, bij bijvoorbeeld de vorming van geslachtscellen dan zijn ze vruchtbaar. Misschien dat de spermatogenese van de kruising niet meer goed werkt, maar dat de vorming van vrouwelijke geslachtscellen wel goed gaat.