hoe kan het dat sommige mensen links zijn en andere rechts..?

en welke gen of iets bepaalt dat?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Erfelijkheid:

Linkshandigheid is -als gezegd- voor een deel genetisch bepaald. Wanneer beide ouders linkshandig zijn heeft een kind een kans van 50% tot 60% om ook linkshandigheid te ontwikkelen. Men denkt dat linkshandigheid zich al in de baarmoeder ontwikkelt.
Bij de geboorte is al enigszins te zien of het kind rechts- of linkshandig zal worden. Zo heeft men pasgeborenen gedurende 24 uur gefilmd om na te gaan naar welke kant deze bij voorkeur kijken. De kant waarnaar het kind zijn hoofdje het vaakst draait, zal waarschijnlijk de predominante (overheersende, dominante) kant worden.
De voorkeur voor een specifieke hand ontwikkelt zich verder gedurende de ontwikkeling van het kind, wanneer het kind zijn motoriek ontwikkelt door naar dingen te grijpen. Na 18 maanden kan de voorkeurshand nog duidelijker zichtbaar worden. Het kind heeft dan vaak al een voorkeur ontwikkelt bij het tekenen, spelen en pakken.

Het is echter pas na een leeftijd van circa 6 jaar met zekerheid te zeggen welke hand de voorkeurshand van het kind is. Tot die tijd kan het zijn dat het kind wisselt van voorkeurshand.

volgende keer kan je dit ook zelf googlen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is ook een middenweg !