Hoe kan het dat als de kringspieren het pupil verkleinen, dat dat geen invloed heeft op het oppervlak van het netvlies?

Als de pupil kleiner wordt dan blijft toch oppervlak over en wordt het netvlies toch groter?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
volgens mij bedoel je een andere spier, want de kringspier heeft niet veel met je oog te maken :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee hoor, bij de iris liggen kringspieren. Als die zich samentrekken wordt het pupil kleiner..
Ritsuka
11 jaar geleden
ik weet welk spiertje je bedoeld, blijkbaar heet dat ook zo. Ik vond het gewoon grappig :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha, oke Weet je misschien ook het antwoord? ;p
Ritsuka
11 jaar geleden
nee, sorry. Ik snap de vraag niet precies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ooh, jammer ;p
Reddie
11 jaar geleden
Als je je rechterbeen optrekt, wordt je linkerbeen toch ook niet langer.

Antwoorden (3)

Als de kringspier de pupil verkleint wordt het oppervlak van de iris groter, niet het netvlies.
Reddie
11 jaar geleden
Het pupil is een gat. Het heeft dus geen volume. Als je pupil kleiner wordt, neemt het niet in volume af. Slechts het gat wordt kleiner.

Vergelijk het maar met de gordijnen in een kamer half dicht doen. De opening waardoor het licht valt, is de pupil,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het netvlies zit aan de achterkant van je oog (zoals de tekening laat zien) en is een oppervlak waarvan de grootte vast is. De iris wordt groter of kleiner, afhankelijk van de hoeveelheid licht die op je oog valt (om te voorkomen dat je verblind wordt of om ervoor te zorgen dat er mee licht op je netvlies kan vallen als het donker is). Het zijn als het ware twee systemen met een verschillende functie die samen zorgen dat je goed kunt zien.

Toegevoegd na 36 seconden:
Samen met natuurlijk de lens en de rest van het spul.