Kunnen dieren elkaar onderling verstaan?

Natuurlijk kunnen dieren onderling comuniceren d.m.v. geluiden, net als wij dat kunnen met onze talen.
Maar kunnen dieren van verschillende rassen elkaar verstaan c.q. begrijpen (bv. dat een paard een olifant verstaat...)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
7.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wist je dat bijen met elkaar kunnen communiceren door op een bepaalde manier in rondjes te gaan vliegen!?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wist ik niet, wel leuk om te weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wist u dat in de luchtvaart dit gedrag is overgenomen? Zo vliegt een vliegtuig in nood rondjes, als het moet wachten op toestemming om op een bepaalde luchthaven te mogen landen en dat het driehoekjes vliegt als de toestemming is gegeven maar hij nog moet wachten op de finale toestemming om de landing in te zetten?

Het beste antwoord

In het wild begrijpen alleen dieren van een zelfde soort elkaar goed al zijn uitingen van angst denk ik meer universeel.
In gevangenschap kunnen dieren elkaars taal wel leren begrijpen. Mijn hond geeuwde als een kat om te zeggen dat hij geen kwaad in de zin had.
Ik heb ook wel eens een hond en een paard in de wei zien spelen; ze zaten elkaar achterna maar het was wel duidelijk dat het paard niet bang was voor de hond en de hond dacht kennelijk niet dat het paard hem zou raken als het in volle galop naar hem trapte. Na een tijdje gingen ze moe maar voldaan weer uit elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee. Dieren communiceren namelijk niet enkel met geluiden, maar ook met lichaamstaal.
Bv dat duidelijk aangeeft dat verschillende soorten elkaar niet kunnen verstaan: Bij een hond betekent de staart omhoog dat hij blij is, bij een kat dat hij boos is. Je snapt dan misschien wel waarom honden en katten zo slecht met elkaar overweg kunnen (tenzij ze samen opgroeien).

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens kun je de geluiden ook niet vertalen in woorden zoals wij mensen communiceren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij kunnen die niet vertalen, maar dieren misschien wel. Het zal dus waarschijnlijker zijn dat honden onderling elkaar wel begrijpen en dat olifanten dat onderling ook kunnen, alleen kunnen ze dus niet onderling bij elkaar op de koffie... :)
+1 voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn altijd uitzonderingen op de regel, bij zowel mijn kat als zijn vriend gaat de staart omhoog als ze blij zijn, Soms gaat ie zelfs helemaal terug richting kop. Als ze elkaar zien (of mij) gaat de start omhoog, altijd een leuk gezicht. Ze hebben er ook een speciaal mauwtje bij, wat ik zelfs versta:-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
verstaan kunnen we alle hoorbare geluiden :) maar vertalen? en na een vertaling weten dat je het ook bij het juiste eind hebt? (dan zou je het eigenlijk eerst moeten vragen) wellicht is de vertaling: yes, ik krijg weer aandacht en hierna krijg ik wat lekkers. ik zal laten blijken dat ik dit verwacht, want het was de hoogste tijd! terwijl jij misschien denkt: de kat is blij mij/ons te zien want hij heeft me/ons gemist. ;-))
dieren van verschillende rassen hebben geen moeite met elkaar te communiceren.
een poedel en een retriever begrijpen elkaar uitstekend, net zoals een brits korthaar geen moeite heeft met een heilige birmaan.

jij bedoelt verschillende soorten, en dat ligt veel moeilijker.
als de ene soort de aanval op de ander wil openen, is dat wel duidelijk, maar iets subtielere signalen komen minder goed over.
denk aan een kat die hoogst geirriteerd zwiept met de staart, en de hond die vrolijk kwispelt.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL, zelfde voorbeeld... :-)
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hey shoot, je was me voor (euc, wanneer leer je eens eerste te LEZEN voor je gaat antwoorden?) +1
De geluiden die dieren maken is geen spreken, zelfs dat van een papegaai of beo niet.
Misschien * voelen * ze elkaars bedoelingen, zeker als het ene dier aanstalten maakt de ander aan te vallen, maar verstaan? Lijkt me niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
signalen zeggen iets over een logische reactie (logica afhankelijk van diersoort) katten en honden (die gemoedelijk samenleven) laten zien dat signalen los te koppelen zijn van wat het dier lijkt te 'zeggen'. de interactie kan hierdoor veranderen, maar mij gaat het te ver om aan te nemen dat dieren een andere invulling geven aan het signaal. als dit zo zou zijn zou het ook niet voorkomen dat onzekere honden aangevallen worden (geeft bepaalde signalen af welke een ongewenste reactie teweeg kunnen brengen.) als dieren hier een invulling aan zouden kunnen geven zouden ze wellicht weten dat er soms achter die grote bek en zekere houding onzekerheid schuil kan gaan.
Kunnen mensen van verschillende culturen elkaar begrijpen? Vaak niet: ze spreken elkaars taal niet en begrijpen gebaren niet (zo is nee-schudden voor een Nederlander 'nee' en voor een Griek 'ja').

Alleen als dieren van verschillende soorten/rassen samen opgegroeid zijn, kunnen ze in de buurt komen van onderling begrip. Honden en katten begrijpen elkaar vaak verkeerd, omdat hun lichaamstaal zo verschilt (een blije hond steekt zijn staart omhoog, een bange kat ook - een jagende kat maakt zich klein, een spelende hond ook), maar als ze samen zijn opgegroeid, kunnen ze tot een zeker begrip voor elkaars taal komen.

Mensen die veel met paarden omgaan, begrijpen de lichaamstaal van zo'n paard meer dan een paardenleek. Helemaal begrijpen zullen ze het dier nooit, zoals het dier de mens niet volledig zal begrijpen.

Waar je rekening mee moet houden is het "niveau van communicatie". Dieren als bijen hebben ingewikkelde communicatie van vliegpatronen, terwijl een hond een beperkt "communicatiearsenaal" heeft van blaffen, grommen, tanden laten zien, kwispelen et cetera.

Mensen zijn dieren met een complex communicatiesysteem. "Gewone" dieren hebben doorgaans minder ingewikkelde systemen. Je kan er dus van uitgaan dat dieren elkaar onderling weinig zullen begrijpen, maar helemaal-niet-begrijpen zal ook niet het geval zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het kan idd.

voorbeeldje
tevreden kat:
staart omhoog, spinnen en kopjes geven.

een hond draagt zijn staart hoog uit (oa) dominantie, gromt als het een niet positief signaal af wil geven, en duwt met het hoofd om een reactie uit te lokken (confrontatie aangaan)

hoewel de signalen tegenstrijdig zijn begrijpt de hond (heeft ervaren) dat de kat helemaal niet uit is op een aanvaring of kracht meting.
anders om net zo het geval. een kat kan leren dat een kwispelende hond helemaal niet pissig is.

of een paard een olifant zal begrijpen wil ik niet beweren. ik denk dat ze wel kunnen ervaren dat bepaalde lichaamstaal in sommige gevallen een andere betekenis kan hebben.

dieren zijn goed in fastmappen (razendsnel verbanden in kaart brengen) of er dan ook sprake is van een bepaalde communicatie onderling mogelijk is.. zelf denk ik van niet.