Hoe ontdekken dieren het geslacht van andere dieren op afstand het eerst en zekerst?

Als bijv. twee honden elkaar op een afstand van bijv. 25 meter zien, ruiken ze dan het geslacht van de ander eerst of zien ze dat aan houding of uiterlijk of nog iets anders.
En hoe zou dat zijn tussen dieren van een heel andere soort. Bijvoorbeeld tussen een leeuw en een tijger of zelfs tussen bijv. een wolf en een beer

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

ruiken doen ze idd al van verre (helemaal een reu die niet 'geholpen' is word al heel anders benaderd door zijn geur)

ook aan het plassen kunnen honden het zien (teef gaat zitten, reu doet het minder elegant)

een hond die veel geurvlaggen uitzet (hond x was here) is een reu over het algemeen (teef met blaasontsteking en andere uitzonderingen uitgesloten)
een hond die die deze geur in zich opneemt, en van veraf een dier ruikt die met deze geur in verband gebracht wordt is dus (die ene) reu.

een teef (of wel dier ook 'in heat') is helemaal een eitje. die doen er alles voor om de aandacht te trekken. met geur, houding, gedrag etc.

een hond heeft dus al heel veel info voor ie tussen de achterpoten kijkt (om het maar even ze te noemen) of de neus in het achterste steekt.

daarbij is het ruiken aan kont en het besnuffelen van geslachtsdelen veel meer dan enkel het geslacht vaststellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

instinct
jij weet toch ook als daar een meisje loopt mag ik hopen ?
dus ja dat heeft ieder organisme
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zien en nog veel belangrijker : ruiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
van hun moeder leren jonge dieren welke andere dieren gevaarlijk zijn of juist prooi = voedsel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Ruiken werkt allen als de wind gunstig staat.
Een loopse teef verspreidt voor een reu een zeer aantrekkelijke geur, die niet te weerstaan is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en als ze niet loops is, is de geur dan nog steeds de eerste trigger?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben wel een reutje, maar niet van de canis achtigen, dus daar kan ik geen antwoord op geven!
Reddie
11 jaar geleden
Ruiken werkt allen als de wind gunstig staat.
Een mens herkent een wijfje al op honderden meters afstand op het gezicht. Waarom andere dieren dan niet.
Reddie
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat als dat gezicht vol met haar zit ik dat wijfje niet meer herken. Misschien wel aan de kleuren van die haren of het postuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Een mens herkent een ...*wijfje*... al op honderden meters afstand op het gezicht. Waarom andere dieren dan niet." meneer reddie : dat ZEG je niet ! :(
Reddie
11 jaar geleden
@elicrates, inderdaad postuur, houding, beweging.
Reddie
11 jaar geleden
@jodokus52, dat zeg ik zo wel. Het is een biologische vraag, geen morele.
Als ik het bij een hond over een wijfje heb, heb ik het in dezelfde context ook bij mensen over een wijfje.
Net zoals ik het biologisch over mijn achterpoten heb als ik mijn benen bedoel.
Dat verschilt per soort. Dat ligt er voornamelijk aan welk zintuig het best ontwikkeld is.
Wij mensen kijken naar het uiterlijk. Als en een meisje met kort haar en jongenskleding loopt, raken we al snel in de war.
Maar andere dieren met een fantastisch reukvermogen, zoals de hond, ruiken het waarschijnlijk.

Ik denk trouwens niet dat een dier altijd het geslacht van een andere diersoort herkent. Zij kennen het dier niet en weten niet waar ze naar moeten kijken. Wel zou het duidelijk kunnen zijn aan bepaald gedrag, of bijv. dat een dier met jonkies waarschijnlijk een vrouwtje is.
Een extra weetje: bavianen kunnen wel mensenvrouwen en -mannen onderscheiden vanaf een afstand. Maar hoe ze dat doen, dat weet ik niet precies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar wij hebben geleerd hoe bavianenmannetjes en vrouwtjes eruit zien. Leren zij elkaar dan ook hoe wij eruit zien?