wat is er nodig om een wolhandkrab als huisdier te ? (optimale huisvesting voor zover dit mogelijk is)

het is weer marktdag. bij het zien van de krabben bij de viskraam wil mijn zoontje elke keer weer een levende krab redden van de markt.
hoewel hij inmiddels weet dat ook thuis het dier geen lang leven beschoren is, en dit geen goed plan is en dus ook niet gaan doen, vraag ik me inmiddels af wat er voor nodig is om een krab (wolhandkrab) goed te kunnen houden thuis.

ff voor de duidelijkheid: wij WILLEN geen wolhandkrab als huisdier!!! het is enkel nieuwsgierigheid.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
4.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt al een aantal goeie antwoorden gehad over hoe ze te houden, dus daar voeg ik niets aan toe. Maar doordat je schrijft dat je zoontje de krab wil redden van de markt en je hem eigenlijk niet als huisdier wilt houden kreeg ik nog een andere gedachte. Je zou er eentje kunnen kopen, en die dan samen met je zoontje de vrijheid gaan teruggeven. Ik heb in de Wiki gekeken waar ze in Nederland het makkelijkst leven. Dat is dus ongeveer overal, maar bij de kust zou lekker makkelijk voor de krab zijn in de paartijd, dan hoeft'ie niet naar zout water te trekken. Weliswaar niet precies het antwoord op je vraag, maar misschien wel een idee om je zoontje (en de krab uiteraard) blij te maken. Gezien de snelheid waarmee ze zich verspreiden in Europa zal het voor het natuurlijk evenwicht neit veel verschil maken of je er eentje die hier gevangen is weer terugzet. http://nl.wikipedia.org/wiki/Chinese_wolhandkrab
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat een leuk idee! ik woon op de veluwe, dus de zee is niet echt dichtbij.
maar in de vakantie staat er wel een tripje in die richting op de agenda. vind het een perfecte middenweg (krab blij, zoontje blij, en geen dier in gevangenschap dus ook moeders blij!) ;))
(ééntje kan toch wel...!) ;-) thanx voor het meedenken en het leuke idee!!

Het beste antwoord

Misschien heb je iets aan het artikel dat hier volgt, je zou er eventueel ook mee kunnen fokken/kweken.

Een wereldprimeur in de Wieringermeer: tulpenkassen, die anders bijna de helft van het jaar leeg staan, worden straks gebruikt voor kweek van de Chinese wolhandkrab.
Deze krabben – hier een plaag, in Zuid-Europa en China delicatesse – zullen worden gevoerd met groenafval uit de paprika- en tomatenteelt op Agriport, agrarisch industrieterrein langs de A7.
Krabbenmest wordt weer benut als voedingsstof voor paprika’s en tomaten. Restwarmte van andere bedrijven op Agriport zal in de kassen worden gebruikt.
Voormalig IJsselmeer visser Teun Barelds (56) heeft 77.000 euro subsidie van staatssecretaris Henk Bleker van het ministerie van EL&I in de wacht gesleept om het proefproject te onderzoeken op haalbaarheid. Naar verwachting wordt vanaf voorjaar 2013 getest.
Bron: Noordhollands dagblad
Volg het nieuws over de Chinese wolhandkrab en andere invasieve exoten viawww.twitter.com/InvasieveExoten.

Toegevoegd na 7 uur:
Met een pantser van ruim 7 cm. en zijn vrij lange poten is de wolhandkrab een opvallende verschijning. Maar het meest opvallend is natuurlijk zijn met een soort vacht beklede scharen. Daar dankt hij ook zijn naam aan. Overdag verblijven ze in hun zelf gemaakte holen die ze in de oevers uitgraven en 's nachts trekken ze er op uit om voedsel te zoeken. De wolhandkrab komt oorspronkelijk uit Azië en is waarschijnlijk in het begin van deze eeuw via het ballastwater van grote schepen in Europa terecht gekomen.

De wolhandkrab leeft een groot gedeelte van zijn leven in zoet water. Maar als de tijd is aangebroken om zich voort te planten trekt hij weer naar zee. Daarbij komt het voor dat zij in groten getale over land trekken. In sommige perioden heeft dat zelfs tot behoorlijke overlast gezorgd. In 1982 overspoelden ze Heemstede op weg naar zee en veroorzaakte veel onrust.

Tegenwoordig worden de krabben niet meer gezien als overlast maar als welkome bijvangst voor de palingvissers. Zij kunnen de wolhandkrabben slijten aan Chineese restaurants of exporteren naar China.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
leuke weetjes!
bedankt voor de info, en de link! :)) +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
iedereen heel erg bedankt voor de antwoorden, info en reacties! (moolkeesje? kan het zo zijn dat er bloed van een zee-, of visarend door je aderen stoomt?) ;-))

Andere antwoorden (3)

Ja dat kan,
in een aquarium, waar een steen bovenuit steekt, goed afgesloten met fijnmazig gaas.
Voer: garnalen, stukjes vis, stukjes vlees of kattenvoer, stevig voer geven anders wordt het water snel troebel.

Ik ben geen voorstander van zulke dieren thuis houden, ze horen in de natuur, maar dat weet je zelf ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klinkt simpel
weet je toevallig ook welk water (zout, zoet, brak) en welke waterwaarden ze nodig hebben? ben er zeker geen voorstander van om zulke dieren te houden als huidieren (ben daarbij meer voor de 'furry' dieren) ;-) +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voor zover ik weet, kunnen ze zowel in zoet als zout water gehouden worden, het zijn makkelijke dieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het 'probleem' ervan is waarschijnlijk het idee wat ik erbij heb. ik denk dat zo'n diertje een stuk stand af moet kunnen struinen op zoek naar voedsel (puur bezigheid in geval dat een krab het op een dienblaadje aangereikt krijgt) daarbij weet ik niet genoeg van zo'n krab. terug zetten is een optie, maar is het beter dan bv het dumpen van een goudvis in een sloot bv? ik vind verkoop van dieren in dierenwinkels ook heel vaak onzinnig (schildpadjes bv waarbij de koper een klein bakje aanschaft, en verder niet hoort hoe groot ze worden, wat voor vervuilers het zijn, en wat een dier nog meer nodig heeft om gezond en oud te blijven) in de dierenwinkel is het m.i. vaak meer om de inkomsten te doen dan om het welzijn van een dier (de prio) waar een eigenaar plezier van kan hebben (in feite veel minder belangrijk) van de ene kant is het wel een voordeel dat het dier terug kan naar een rivier, (sloot of meer) maar van de andere kant: het hoort hier niet thuis. dan zou ik zelf kiezen voor de zee, al is dit ook niet helemaal correct (ze horen ook hier niet thuis, maar er zitten meer wolhandkrabben in de zee)
Jammer dat er niet zoiets is als leukste vraag. Maar als je er al over nadenkt, waarom niet? Je kan ook vissen en reptielen houden in aquaria en terraria... Of mensen het zielig vinden is een tweede.... Als jij in een ( hoe groter hoe fijner voor het beestje) aquarium de perfecte leefomgeving vanhet diertje nabootst, dan heb je er niet echt heel veel werk meer aan. Ze eten in feite alles. Dus je kan na het eten een theelepel groente en vlees of wat fruit in de bak doen. En het zijn hele leuke intelligente ( tam te maken) beestjes. Uiteraard kan elk dier onvoorspelbaar reageren als het zich bedreigd voelt, maar daarover vind je op internet vast veel tips( als een krab je met zn schaar pakt, zorg dan dat zn pootjes de grond raken, dan laat hij los) altijd met de vlakke hand duim tegen je vingers aan, dan blijft hij zitten en kan hij zelfs handgevoerd worden. Erg leuk voor kinderen om als huisdiertje te hebben ( beter dan dat ze in een paella of soep eindigen) ik zeg doen;)

Toegevoegd na 2 minuten:
Krabben zijn overnhet algemeen nachtdieren. ( schemertijd) dus is het raadzaam om snachts een stukje fruit neer te zetten. Let er wel op dat het water niet bederft ( daar drinken ze van) dus ververs dit regelmatig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
leer elke keer weer wat bij: intelligent, tam...? hoop andere weetjes en info ook, thanx! :) +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en daarnaast zijn het prachtige komische beestjes. doodsbang en toch stoer:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha, zie het op de markt al. scharen omhoog, maar ondertussen wel proberen om 'm eruit te naaien...... (vind het stiekem zelf ook zielig hoor als ze in zo'n krat zitten met zijn allen)
het zijn geen moeilijke kostgangers, het is niet voor niets dat ze het zo goed doen.
stromend of stilstaand water maakt niet uit, als ze wat stenen en vegetatie hebben om tussen te scharrelen is voldoende.
ze eten zowel plantaardig als dierlijk voedsel, maar hebben een sterke voorkeur voor het laatste.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
leuke link! bedankt hiervoor, en voor het antwoord/de info uiteraard! :) ploes 1