Komt groepseks (een orgie) ook bij dieren voor?

Mijn neefje gaat een spreekbeurt doen over voortplanting bij dieren en wil dit graag weten. Ik kan hier zelf niets van vinden, dus misschien dat iemand hier een antwoord op heeft. Bedankt alvast. (hij staat bij de categorie "huisdieren", maar resultaten van alle dieren zijn welkom)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
3.1K

Het beste antwoord

je hebt het over voortplanting en seks. ( groepseks en orgies) om het maar even een naam te noemen, lust, komt in principe alleen voor bij mensen. Maar er zijn gevallen bekend van Bonobos (Apen) Deze, echter hebben wel seks met elkaar maar dan gaat het eerder om onderdanig gedrag en macht. Een alpha male aap kan bijv. zijn grote concurent ( die zijn plek wil innemen) vernederen door hem 'van açhteren te nemen' Dit gaat op instinct en niet op lust.
Zo heeft de alpha male dan ook weer een heel harem van vrouwtjes apen die hem 'verwennen'
Er zijn wel gevallen bekend waarbij apen na de geslachtsdaad een andere gezichtsuitdrukking hebben gekregen ( na een orgasme) dus concludeerden ze dat dieren wel degelijk van sex kunnen genieten. En dit ook doen. Dolfijnen hebben bijvoorbeeld vrijpartijen die eindigen in seks. Bij ratten hebben ze ontdekt dat ze net als mensen een zuigbeweging maken ( pijpbeweging) als ze iets lekkers in hun mond kregen om op te zuigen. ipv het door te bijten te knagen en te slikken...)

Maar ze kunnen niet seksen zoals wij, wanneer we even zin hebben. Ze zijn afhankelijk van hun 'natuurlijke vijanden'zo zal een wolf die paart, een paar uur in het vrouwtje vast zal blijven zitten met zijn geslachtsdeel. Dit maakt ze dus heel erg kwetsbaar en kunnen ze worden aangevallen. Dat geldt natuurlijk ook in de savannes in Afrika waar leeuwen en cheeta's jagen op verzwakte, jonge, kwetsbare dieren van een groep. Een door seks verzadigde antilope zou dan een hele makkelijke prooi worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, dat zeg ik ook. Bij Bonobo's lijkt het ook wel of ze er wel gewoon lol in hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is ook zo. Ze hebben onderzoek gedaan en gezichtsuitdrukkingen bekeken, die veranderden aanzienlijk...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel goed antwoord trouwens. Plus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Namens mijn neefje bedankt, hij vond dit het antwoord met de meest bruikbare info :)

Andere antwoorden (3)

jazeker, bonobo's seksen de godganse dag met elkaar.
om conflicten in de kiem te smoren, of gewoon omdat ze er aardigheid in hebben.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bonobo's lijken er inderdaad ook plezier in te hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet alle dieren doen het te pas en te onpas, dus zullen ze er wellicht geen schik van hebben. (zeker nog nooit een merrie gezien tijdens het schouwen aan een hengst die niet goed hengstig is...kenaus zijn het!) ;-)) sterker nog... enkel de mens en de bonobo doen dit soort dingen voor de fun, dus (ook) buiten de vruchtbare periodes om. en mocht je denken dat dit een rare vergelijking is, dan wil je niet weten hoeveel jou erfelijke materiaal lijkt op dat van deze apensoort! (meer dan welke andere aap dan ook) @rienke +je.
zie ze nog zo voor me de bonobo's in 'de heul' hier.
ze lusten er wel pap van!!! maar moet er ook bij zeggen dat de mannelijke bonobo er (duidelijk zichbaar) voor geschapen is (.....en zwaar geschapen ook) ;-)))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie onderstaande link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bonobo
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord :)
Nee, niet als orgie in de zin van georganiseerde groepseks, waarbij de mannen en vrouwen dit ook samen willen. Een dergelijke beleving van seks is al bij mensen een uitzondering.

Seks met meerdere partners en verschillende mannetjes die achter elkaar seks hebben komt alleen voor bij sommige dieren die in een sociale rangorde leven, zoals bij sommige apen. Dan gaat het in feite niet om de seks, maar om de macht wie mag paren.

Als een mannetje seks heeft gehad met een andere aap kan een hoger geplaatst mannetje (sociale status) ook seks hebben met dat vrouwtje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij de bonobo is dat niet het geval zoals je wellicht hebt kunnen lezen. niets status, niets 'het mannetje' uithangen.
just for fun, en ieder mag een steentje bijdragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet ik, maar dat had Rieneke al gezegd en wilde ik niet herhalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je som :)
Bij gewone vissen is groepsex de regel. Een interessant visje wat dat betreft is de grunion, een vis die bij springtij zo hoog mogelijk op het strand in een enorme orgie de eieren afzet. Bij het volgende springtij kunnen dan de ontwikkelde larven uitkomen om naar zee te gaan.