Waar komen alle slakken opeens vandaan?

Ik bedoel, je ziet ze bijna nooit buiten. Echter, zodra het gaat regenen en het warm buiten is, zie je ze overal. Ligt het aan mij of groeien ze opeens zo super snel? Waar houden ze zich al die tijd verborgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
12.9K

Het beste antwoord

Slakken drogen snel uit, dus bij droog weer houden ze zich verborgen. Huisjesslakken onder blad bijvoorbeeld, en naaktslakken zitten in de grond, of onder potten of planken of stukken karton die op de grond liggen: zolang ze maar beschut zitten tegen de zon en liefst een beetje vochtig.
Wordt het eenmaal buiten ook vochtig, dan is het feest: ze kunnen zich moeiteloos verplaatsen en gaan dan op zoek naar lekkere hapjes.
Ze groeien dus niet ineens snel, maar ze worden ineens zichtbaar omdat ze tevoorschijn komen uit hun schuilplekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze zijn er wel alleen zien wij ze niet. Slakken zijn nachtdieren die net als wormen onder de grond leven. Als het hard regent dan komen ze uit de grond omdat ze anders verdrinken. een slak heeft ook een erg snel groeiproces ( soms maar 1 maand) en omdat ze 2 slachtig zijn, kunnen ze altijd paren...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na een regenbui, of gewoon bij vochtig weer, zie je ze overdag ook, maar s avonds kan je ze soms in colonnes zien.
Het is dan dus lekker vochtig dus komen ze overal makkelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat een zinloos argument. Ze zijn er altijd maar ze komen niet graag boven de grond. Aangezien ze geen kieuwen hebben verdrinken ze als ze onder de grond blijven.
Blij met deze vraag die ik me altijd al heb gesteld wanneer ik ineens na regenval zoveel in de tuin zie. Toch lijkt het me sterk dat ze 'onzichtbaar zijn', terwijl ze zo groot zijn. Ik heb eerder de neiging om te denken dat ze klein verscholen zijn en bij regen tevoorschijn komen en heel hard groeien waardoor we ze kunnen zien. Meestal zijn ze overmatig nat, wat erop lijkt dat hun lichaam een structuur hebben als een spons waardoor ze veel water versneld kunnen opzuigen. Alleen zit ik nog met het schild. Hoe groeit die zo snel, terwijl het van kalkmateriaal lijkt te zijn? Ik ben benieuwd naar dit proces.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In tegenstelling tot de mens worden slakkenkinderen door hun moeder naar buiten gebracht als het heeft geregend.Slakken bestaan voor het grootste gedeelte uit water en kunnen absoluut niet tegen de zon.
Ze leven onder de (vochtige) grond, in het zoete water, of in hun huisjes onder het gebladerte.
Als het heeft geregend komen ze lekker eten en feesten.Als je goed luistert kan je ze horen zingen:'I'm singing in the rain.'