Hoeveel keer verveld een tarantula in zijn leven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
6.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Honderdachtenveertig keer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Panpot* wat een nutteloos antwoord! Vrouwelijke tarantula's hebben maar een lichaamslegte van 3 cm! Officieel is alleen de Lycosa tarantula een tarantula, maar de meeste mensen bedoelen een vogelspin met rarantula.

Het beste antwoord

Een heel belangrijk moment in het leven van een spin is de vervelling. Spinnen hebben, zoals alle geleedpotigen, geen inwendig skelet, maar een pantserhuid. Om te groeien moet de spin dus vervellen, hiervoor gaat onder de oude huid een nieuwe huid groeien.
Op een bepaald moment stopt de spin met eten, van een paar weken tot zelfs 6 of nog meer maanden, naargelang de soort. Deze vastentijd duurt tot na de vervelling. Dat de spin dan niet meer eet komt doordat het interne "mondgedeelte" (spinnen hebben geen echte mond, het is meer een soort voedselopening) de maag ook vervangen wordt. Ongeveer op hetzelfde moment dat de spin stopt met eten kan het achterlijf dik worden en soms ook kale plekken beginnen te vertonen. Dit gebeurt lang niet in alle gevallen, daarom is het erg belangrijk goed op te letten wanneer de spin stopt met eten en hoe lang hij of zij dat volhoudt. Tegen die tijd moeten we zorgen dat alle nog aanwezige krekels en andere insecten verwijderd worden, omdat de spin na de vervelling een tijd een weke huid heeft die door b.v. krekels aangevreten kan worden. De spin zal dan sterven.
Ook mag de spin tijdens de vervelling niet gestoord worden, ook dit kan tot de dood van de spin leiden. Pas een dag of drie na de vervelling kan weer gevoerd worden. Tijdens de vervelling gaat de spin op zijn rug liggen en zal zijn poten naar omhoog strekken, de oude huid barst aan de zijkant van het kopstuk open en de spin zal uit de oude huid kruipen. Na de vervelling kunt u de oude huid uit het terrarium verwijderen.

De tijdspanne tussen twee vervellingen is erg verschillend naargelang de grootte van de spin en de soort. Spiderlingen kunnen in het begin elke 4 weken vervellen, exemplaren van 3 à 4 cm doen er ongeveer drie maanden over. Vrouwelijke volwassen exemplaren vervellen nog elk jaar of elke paar jaren, en mannetjes vervellen niet meer eenmaal volwassen.