Insecten hebben tracheeën, maar als ze iets eten waar komen die voedingsstoffen dan terecht en hoe komen ze bij de cellen

Insecten hebben geen bloed maar waar komen de voedingsstoffen dan terecht en hoe komen ze bij de cellen? En is een spin warm of koudbloedig? En insecten? Wat voor organen hebben insecten allemaal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
3.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Insecten hebben zeer zeker wel bloed.

Het beste antwoord

Het bloed van de insecten is eigenlijk zoals de lymfe bij ons, het stroomt om de cellen zelf heen, alleen voor de aanvoer is er een hart, cq kloppend bloedvat dat de verzamelde lymfe van voor naar achtere door het lichaam perst zodat de vloeistof wat blijft circuleren. Rode bloedcellen of hemoglobine zijn niet nodig vanwege de bloedvoorziening met tracheeen, maar rode muggenlarven maken wel gebruik van hemoglobine in de lichaamsvloeistof en maken geen gebruik van tracheeen. Doordat ze buisje boven de modder maken of gangen in de modder kan er wat water door het gangetje geventileerd worden zodat de muggenlarve zuurstof op kan nemen door de huid. Ook veel andere waterbewonende insectenlarven hebben geen tracheeen nodig voor hun zuurstofvoorziening.
Voor het bloed is naast het hart ook het vetlichaam van groot belang omdat daar de chemische samenstelling van het bloed stabiel gehouden wordt, zodat de cellen in een aangenaam badje met voldoende voedingsstoffen zitten. Het vetlichaam (google "fat body") vervult dezelfde functie als onze lever. Ook wordt de samenstelling van het bloed (endolymfe) gecontroleerd door de buisjes van Malpighi (equivalent van onze nieren). Het voedsel van insecten wordt opgenomen en verteerd in de middendarm (mid gut), waar de afgebroken stoffen in de endolymfe terecht komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

tracheeën spelen een rol bij de ademhaling. Niet bij de spijsvertering.

Toegevoegd na 1 minuut:
En insecten hebben wel degelijk bloed. Alleen maar heel erg weinig natuurlijk. Nooit een dood insect op de ruit van een auto gezien, waar een rood puntje in zit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het bloed van een insect bevat geen hemoglobine en is dus kleurloos.
Ga jij maar puntjes zoeken op je auto :)
De voedingsstoffen komen inderdaad via de spijsvertering in het bloed terecht. Dat bloed hoeft niet rood (hemoglobine) te zijn.
Een spin is koudbloedig, in principe zijn van de thans nog levende dieren alleen vogels en zoogdieren warmbloedig, dus dat is makkelijk te onthouden.
Insecten hebben heel erg veel organen, het hangt een beetje van het insect af welke allemaal.