Waarom heb je soms veel meer last van een jetlag dan een andere keer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Natuurlijk zijn er verschillen in de tijdsverschilen die je op verschillende vluchten overbrugt. Bij relatief weinig tijdsverschil (1-4 uur) zal je nauwelijsk last hebben van jetlag en binnen een dag aangepast zijn.

op langere vluchten maakt het een groot verschil of je naar het oosten of westen vliegt. De ene kant op heb je meetsal meer last dan de andere kant op. uit ervaring weet ik dat dit verschilt tussen personen.

Als je uitgeslapen in een vliegtuig stapt ben je meestel beter in staat een tijdsverschil op te vangen dan als je erg moe instapt.

Slapen in een vliegtuig helpt met het tegengaan van een jetlag, zeker als je dat doet op de nacht-tijden van de aankomst plaats. Veel vocht drinken en weinig alcohol helpen je lichaam ook bij het aanpassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Goede antwoorden van Jelle.
Een kleine aanvulling :
In de zomer, met de lange dagen, heeft je lichaam het gemakkelijker jetlag te verhappen, dan als het vroeg donker wordt.
Hoe langer je op de bestemming bent geweest, hoe langer je hier weer aan de tijd moet wennen.
Het tijdstip van aankomst hier speelt ook een rol - als je vóór 10 uur 's morgens thuisbent, kan je 3-4 uurtjes gaan slapen (je wordt dan wél wakker als een beer die gestoord wordt in de winterslaap.....), dan douchen, koffie, en langzaam beetje 'mens'worden, al ben je die dag voor niets meer te gebruiken, en ik heb die dag dan een zeer kort lontje (heb ik normaal zelden last van) Ga wél lekker de frisse lucht in : joggen, fietsen of wandelen. Na 11 uur kan je beter 'doorhalen' en op gewone tijd naar bed gaan, en een 'boerennacht' maken.
Als je na 2 nachten merkt, dat het ritme zich slecht herstelt, kan je 1 of 2 nachten melatonine proberen, minimaal 3 mg, anders helpt het niet bij jetlag.

Eraan wennen doe je nooit, en hoe ouder je wordt, hoe meer die tijdsverschillen erin hakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net zoals je soms beter wakker bent dan andere keren, en dat je de ene nacht beter slaapt dan een andere...
Het is gewoon zo... Jij bent elke keer anders, dus je stemming, gezondheid en gevoel ook...