Kunnen vleermuizen mij horen fluiten?

Als ik 's avonds op de fiets zit, vermaak ik mezelf door een prettig deuntje te fluiten (wie niet?). Ik fiets dan langs een grasveld en zo nu en dan zie ik vleermuizen vliegen.

Het "hoorbereik" van een mens begint bij een bepaalde toon en eindigt ook weer ergens. Dat van vleermuizen eindigt veel later, waardoor ze veel meer horen ("zien"). Nu vroeg ik me af of ze er last van hebben als ik fluitend langs fiets..?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

Ja en nee.

Vleermuizen kunnen jou wél horen fluiten, omdat hun hoorbereik brred genoeg is om zowel lage als (met name) hele hoge tonen te horen: tussen 20 en 150.000 Hz.
Hoorbereik van een mens begint ergens rond de 12-15 Hz maar gaat niet verder dan 20.000 Hz.

En nee, ze hebben absoluut geen last van jou gefluit, omdat hun echolocatiesysteem 'draait' op veel hogere frequenties dan de geluiden die je kan produceren, en er vindt helemaal geen interferentie plaats.

Check ff de link op de Engelse Wiki... en fluit vrolijk door!
(^_^)

Toegevoegd na 49 seconden:
Oeps!
brred = breed :-P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Tis net wat je onder ''last'' verstaat. Last omdat ze het irritant vinden, is net zoals bij ons, individueel denk ik. Als je bedoelt dat ze last hebben om te ''zien'' dan niet. De sonar richt zich op voorwerpen en kaatst dan terug. Geluid is wel iets, maar geluid op geluid kaast bijna niet terug. Hooguit kunnen ze er van denken dat er ook iets is waar het geluid heen gaat/waar de sonar kaatst met het geluid van jou. Maar ze raken er niet gedesoriënteerd van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar hebben de vleermuizen geen last van. Het gehoorbereik van een mens reikt tot maximaal 20 kHz. Bij die frequentie begint de echolocatie van de vleermuizen pas, en die rijkt tot 100 kHz of meer. Een deuntje fluiten zit ver onder de 10 kHz. Bovendien schreeuwen de vleermuizen veel harder (tot wel 130 decibel) dan dat de meeste mensen kunnen fluiten.