Er bestaat geen ecosysteem waarbinnen alles keurig geregeld is.Dus ook niet van een koolmees. Er is alleen een wereld waarbinnen ieder organisme vecht voor een plaats; organismen die geen plaats weten te veroveren sterven uit.
Er is geen systeem, het is alleen zo dat grote monoculturen kwetsbaar zijn voor vijanden omdat die zich ook gemakkelijk binnen zo’n cultuur kunnen voortplanten.
Vroeger dacht ik ook dat het allemaal netjes was geregeld, maar ik ben er nu van overtuigd dat het meer een chaos is waar een gat razendsnel wordt ingevuld door een nieuwkomer. Kennelijk was er nog een gat waar mensen goed in kunnen gedijen, maar dat verandert ook zo weer; we zullen hard moeten werken als we tegen de grenzen aanlopen (uitputting van fossiele brandstoffen en van landbouwgronden) om te overleven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bomen zijn essentieel voor nestholtes en voor de voeding (spanrupsjes, spinnetjes, allerlei insecten. Ze hebben een territorium rond het nest waar ze hun kostje bij elkaar scharrelen, 's winters zie je ze wel eens in grotere groepen door het bos trekken met andere mezen om voedsel te zoeken (beukenootjes). Stadsmezen kunnen zichzelf redden met vetbollen en pindas.
Erg veeleisend qua ecosysteem zijn ze dus niet, bomen en nestholtes volstaan.