bestaat er ook zoiets als een ''audiografisch geheugen''?

een fotografisch geheugen maar dan met geluid.
ik kan er in ieder geval niets over vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
5.8K

Het beste antwoord

Het is maar hoe je het bekijkt (of: beluistert ;-)). Dat er überhaupt zoiets bestaat als een zuiver fotografisch (eigenlijk: eidetisch) geheugen, is nooit aangetoond. Ik heb mijn eigen geheugen wel eens omschreven als audiografisch, omdat ik grote delen van gesprekken vaak letterlijk terug kan halen, met intonatie en alles erbij. Maar écht audiografisch/eidetisch is dat natuurlijk niet, net zoals de meeste mensen die hun eigen geheugen fotografisch noemen, of bij wie dat door anderen zo omschreven wordt, ook geen echt fotografisch geheugen hebben. Zij hebben gewoon een bovengemiddeld goed geheugen, wat waarschijnlijk ook geldt voor mensen die meer auditief zijn ingesteld en die dát soort informatie vaak goed onthouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
"grote delen van gesprekken vaak letterlijk terug kan halen", wat dacht je van het liedje "altijd is kortjakje ziek"? Zowel de melodie als de tekst zitten in je geheugen. +4U
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kortjakje hebben de meeste mensen volgens mij vaker gehoord voordat ze het onthouden, en de tekst is zeer kort. Dat vind ik niet te vergelijken met het letterlijk herinneren van het grootste deel van een conversatie van een uur. In elk geval merk ik vaak dat veel andere mensen enige tijd na een gesprek niet eens meer hun eigen letterlijke bewoordingen weten, maar alleen globaal herinneren wat er besproken is, terwijl het bij mij vaak meer een bandrecorder-idee is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

Blinden en slechtzienden herkennen mensen en de omgeving aan het geluid, of dat ook benoemd wordt als audiografisch weet ik niet, maar het zou wel logisch zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat bestaat, er simpelweg geen term voor. Noem het 'sterk auditief geheugen'.
Er is moeilijk te spreken van 'audiografisch' aangezien iets 'grafisch' zichtbaar en geluid daarentegen enkel hoorbaar is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
op grond van eigen ervaring meen ik van wel. Al lang kan ik een muziekstuk, in mijn geval een compositie van JSBach in mijn hoofd noot voor noot, hoe complex ook, zoals delen uit diens Musikalisches Opfer volgen