Hoe komt het dat je in je slaap op je plek blijft liggen, en niet om de haverklap van je bed afdondert?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Het beste antwoord

Dat komt omdat als je slaapt, dat niet betekent dat je totaal buiten westen bent. Er functioneert nog van alles. Als er iemand op je raam bonst, dan hoor je dat meestal ook. Je gehoor "slaapt" dus niet. Geldt ook voor hoesten, krabben, en gaan verliggen.

Dat betekent ook, dat als je bij het omdraaien in je slaap, je in zo'n ongelukkige positie komt te liggen, dat je bijna uit je bed valt, je dat onbewust opmerkt. Je zoekt dan ongemerkt het midden van je bed weer op. Meestal word je bij al dit soort zaken ook even wakker, maar dat is maar zó kort, dat je dat zelf niet in de gaten hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet dat wel leren, hoor. Mijn dochtertje van 3.5 jaar slaapt sinds een paar maanden in een grote-mensenbed en ze ligt regelmatig dwars op of op de rand van haar bed. Ik schuif haar dan weer naar het midden toe. Wat me opvalt is dat ze, als ik haar om 11 uur 's avonds naar het midden heb verlegd, de rest van de nacht redelijk in het midden blijft liggen. Zij schuift dus vooral tijdens het in slaap vallen / de eerste paar uur van de nacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat moet je zeker leren! ;-)
Niet voor niets liggen kleine kinderen in een ledikantje met spijlen eromheen. En vanaf pakweg 3-4 jaar gaan ze leren om in een grotenmensenbed te slapen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grotemensenbed is een grappig woord! Kan je het gebruiken met galgje?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou en of! Maar ik ben het hier nog niet tegengekomen.
http://www.galgje.com/
:-)
Maar als scrabblewoord is het natuurlijk prachtig!

Andere antwoorden (3)

Dat is een misverstand hoor de een beweegt meer dan de ander in de slaaptoestand dat heeft meer te maken met de hersenactiviteit in de slaaptoestand , een goed voorbeeld is slaapwandelen waarbij mensen allerlei dingen doen zonder dat ze dat bewust doorhebben.

Voor de meeste mensen geldt in hun slaap dat de hersenen in een standby mode gaan en energie besparend hierdoor staan de hogere functies zoals motoriek op een laag pitje hierdoor beweeg je minder
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heeft de evolutie voor gezorgt, die mensen die in de slaap zich niet goed stil hielden en/of opstaat gingen dan wel van hun slaapplaats wegrolden, hedden een aanzienlijkere kleinere overlevingskans en zijn dus weg gesorteerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tijdens de droomfases gebeurt er iets heel speciaal met je lichaam: het komt een soort verlamde toestand. Dit is noodzakelijk omdat je anders met je bewegingen je dromen zou volgen.
Buiten de droomfases is je lichaam niet verlamd en kan je bewegen; dit zijn dus de momenten dat je van positie verandert in bed.