Hoe train je een postduif zo dat hij of zij precies weet waar die naartoe moet gaan?

Ik snap dat ze een ingebouwde radar hebben maar hoe komt het dat ze precies weten waar ze naartoe moeten vliegen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
5.6K

Het beste antwoord

In loop van de 20 e eeuw is proefondervindelijk vastgesteld dat de postduif bij het oriënteren gebruik maakt van diverse factoren. Duiven hebben een zonnekompas. Als je dat in de war brengt, vliegen ze verkeerd. Bovendien zien ze meer lichtschakeringen dan wij; bij bewolking maken ze toch gebruik van het zonlicht. Voorts zijn duiven gevoelig voor het aardmagnetisch veld. Als je dat verstoort, hebben ze grote moeite met de oriëntatie. En als je een duivenhok vele honderden kilometers verplaatst naar een plek met ongeveer dezelfde magnetische omstandigheden, zoals in Amerika uitgeprobeerd, dan zijn de duiven uit dat hok daar direct gewend.

Verder lijkt een overheersende windrichting van belang. En misschien het reukorgaan van de duif. Maar hoe meer wetenschappelijk onderzoek, hoe groter het raadsel. Hoe de postduif het doet, wij weten het echt niet. En waarschijnlijk zullen we het nooit echt weten. Dit vermogen bevindt zich in een dimensie die voor ons gewone stervelingen onbereikbaar is. Zoiets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een postduif is een duif die, na een periode bij de eigenaar te hebben doorgebracht, naar elders wordt vervoerd en wordt losgelaten. De duif vindt op nog niet volledig begrepen wijze de weg naar zijn oorspronkelijke verblijf terug.
fremar
11 jaar geleden
Toevoeging aan de twee eerdere antwoorden: ze weten waar ze heen moeten omdat ze altijd van een plek waar ze heen gebracht zijn naar huis vliegen.
Duiven zijn daarbij monogaam, hun partner blijft thuis, dus een extra reden om daar weer snel heen te gaan.

Ze vliegen niet van huis naar een andere door mensen uitgezochte plek.

Iemand die postduiven hield heeft mij dit ooit verteld toen ik met dezelfde vraag kwam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies....
Wat ik ook wel eens heb gehoord is dat ze duiven laten vliegen die met jongen zitten zodat ze sneller weer naar huis vliegen. Dat vind ik dan wel weer een zeer onsympathieke manier....