Wat wordt precies bedoeld met distal colon en the distal third of the colon?

Begrijp zowel het woordje distal niet en wat third nou precies toevoegd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
6.7K

Antwoorden (1)

"Distal" is afgeleid van Latijn en wordt in anatomie gebruikt als "verste". Het distale gedeelte van je dikke darm is dus het laatste (verste) stuk van je dikke darm.

'The distal third of the colon' is dus het laatste derde van je dikke darm.

Het tegenovergestelde van "distal" is "proximal".
In goed Nederlands gebruik je 'distale' en 'proximale'.

Toegevoegd na 6 minuten:
Kan je trouwens ook gebruiken voor alle lichaamsdelen, hoor!
Het distale gedeelte van je arm zijn je hand en vingers, en het proximale gedeelte je bovenarm en schouder.

Ik was vergeten om te noemen dat het middelste stuk wordt aangeduid als "mediale" (in het Engels 'medial')

Dus:
- ‘Proximal third of the colon’ is het eerste derde van je dikke darm, direct na de dunne darm.
- ‘Medial third of the colon’ is het derde van je dikke darm die daarna komt.
- ‘Distal third of the colon’ is het laatste derde van je dikke darm en eindigt bij je anus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja het zit wel in mijn hoofd maar zoals jij kan uitleggen kan niemand ;-)
plusje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze was een makkie voor een Spaanse dierenarts!
Maar toch bedankt voor het mooi complimentje!! :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm jij hebt teveel voordeel hier haha Woon je wel in nl?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Si
Sorry, ik bedoelde 'ja' ;-)
Kijk mijn profiel en dan zie je het vanzelf...