Maak je met fietsen ook een blijmakend stofje aan zoals met hardlopen?

naar het schijnt maak je tijdens het hardlopen op een gegegeven moment een stofje in je hersenen aan waar je blij van word.

er is zelf een hele looptherapie op gericht.

het gaat in deze vaak over hardlopen icm met dat stofje. maar geld dit net zo goed voor fietsen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ja zeker.
Als je maar goed genoeg je best doet.
Het geldt niet alleen voor lopen en fietsen,
maar voor alle duursporten.

Endorfines werken in de eerste plaats pijnonderdrukkend, maar zorgen ook voor een gevoel van geluk of euforie, zoals de 'runners high' bij duursporters.
De roesachtige toestand die kan ontstaan na een fysieke inspanning wordt gedeeltelijk veroorzaakt door het vrijkomen van endorfine.

Endorfine kan ook worden aangemaakt door het eten
van suikers, vetten en dingen als chocolade.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het menselijk lichaam maakt endorfine aan bij elke lichamelijke inspanning/sport, dus dat geldt ook voor fietsen.