Mijn onderbeen is geamputeerd. Wat voor invloed heeft dat op mijn lichaam. Koel ik bv minder goed af

omdat ik minder huidopp heb. Hoeft mijn hart minder werken, enz.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

Afkoelen doe je door zweten, maar dat gebeurd normaal gesproken na zware inspanning.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat afkoeling door zweet meer plaatsvind op je romp. Ik kan me wel voorstellen dat je een heleboel andere bijverschijnselen heeft. Fantoompijn, psychologisch, etc. Dit hangt ook weer samen met de reden van amputatie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het grootste probleem is dat je minder spieren hebt. In jouw geval heb je je bovenbeen (met veel grote spieren) nog, maar het is de vraag of je die spieren nog flink kunt inzetten.

Geen spieren gebruiken in een lichaam dat erop is gebouwd dat die spieren er wel zijn, dat betekent: dik worden. Want je lichaam vraagt om voedsel alsof alle spieren er zijn, maar je verbrandt veel minder. Daardoor zijn mensen in een rolstoel bovengemiddeld vaak dik.

Kijk wat je nog wel kunt doen. Ga een sport doen waarbij je net zoveel calorieën kunt verbranden als wanneer je beide benen nog zou hebben. Da's een stuk fijner dan dik worden of hongeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mooi verhaal en het zal wel kloppen maar ik ben mijn been al 27 jaar kwijt en ik zit nog redelijk strak in mijn vel al zeg ik het zelf ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kun je je bovenbenen nog behoorlijk inzetten, of ben je anderszins behoorlijk actief?