Wat is het verschil tussen zwarte bakken met een rode deksel en blauwe bakken met een gele deksel in laboratoria?

Biologisch besmet afval moet in aparte containers. Dit zijn of van die gele bakken, of zwarte bakken met een rode deksel of blauwe bakken met een gele deksel. Wat betekenen die kleuren precies?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.7K

Antwoorden (2)

In de blauw met gele (of soms ook geel met gele) bakken gaat inderdaad biologisch besmet afval. Dit kunnen met bacteriën besmette glaasjes zijn, gebruikte naalden, menselijk/dierlijk afval e.d. Alles waardoor je potentieel besmet zou kunnen raken.
In de zwarte bakken met rood deksel gaat biologisch afval dat geen infectierisico heeft, bijvoorbeeld gels die gebruikt zijn voor eiwit- of DNAelectroforese, gekweekte cellen, plantenresten e.d.

Toegevoegd na 7 minuten:
Overigens worden in veel laboratoria de zwarte bakken niet of nauwelijks gebruikt, maar alleen de blauwe/gele.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
bij ons zuivellab worden producten die buiten de EU geproduceerd zijn afgevoerd in blauwe bakken met geel deksel. Ze worden in een speciale installatie vernietigd, ter voorkoming van een mogelijke besmetting / uitbraak van uitheemse microorganismen. Het speciale afvoeren is wetgeving, maar of daarbij ook specifieke eisen aan de kleur van de bakken wordt gesteld weet ik niet . Het zijn wel speciale bakken: als het deksel er op vastgeklikt is, kan het niet zomaar weer los.

Toegevoegd na 4 minuten:
het gaat hier overigens niet om geïncubeerd materiaal, maar eindproducten. Maar jij hebt het over een medisch lab, denk ik?