kun je ziektes diagnostiseren uit haar?

Zou een laboratorium ook ziektes kunnen diagnosticeren uit haar ? Ik denk aan stofwisselingsziekten; bv schildklier, cushing, addison, suiker vitaminegebrek of ander tekort, waardoor je ziek kunt worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Uit haarmonsters kunnen ze sowieso je DNA testen, en hiermee kan je aanleg voor verschillende ziektes constateren (denk hierbij aan kanker, suikerziekte, enz.) Dan praat je over erfelijk ziektes die je nog niet hebt ontwikkeld, maar die een verhoogde kans hebben in jou geval.

Daarnaast kunnen ze ook daadwerkelijke ziektes diagnosticeren, maar dat zijn genetische afwijkingen (denk hierbij b.v. aan Down syndroom of iets dergelijks) Haar is in ieder geval niet het meest geschikte weefsel hiervoor, dus zullen ze veel eerder slijm uit je mondholte, huid of iets anders hiervoor kiezen.

Maar in haar kan je ook sporen van toxische componenten vinden, die op een ziekte of vergiftiging duiden. Bekendste voorbeeld is arsenicum, die zich ophoopt in je haar en nagels. Voordeel is dat je redelijk accuraat kan aflezen op welk moment heeft iemand arseen ingenomen, omdat je haar blijft groeien: hoe verder van de wortel de verhoogde concentratie arseen, hoe langer geleden de stof in je lichaam is gekomen. Dat is een bekende techniek in forensisch onderzoek, en kan ook voor andere toxische stoffen worden toegepast.

En dan kan analyse van je haar ook een secondaire belang hebben in het diagnosticeren van metabolische afwijkingen, vaak gerelateerd aan een verkeerde dieet, metabolische ziektes, tekort aan voedingsstoffen... Maar nogmaals, dat zal nooit de eerste keuze zijn, maar heeft als voorbeeld dat je haar een soort van 'register' is van hoe je lichaam aan toe was een tijdje geleden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De andere toxische stoffen: cocaïne bij marco kroon ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha! Goed zo, heel scherp!!!
... en correct ook. Helaas kan ik een reactie niet plussen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach ik geef jou gewoon een plusje ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet de 1e keuze omdat DNA kan je makkelijker isoloren uit levende cellen (klassiek streekje uit je mond), en daar geeft een lab altijd de voorkeur aan.
Tevens, niet alle tekorten of giftige stoffen vinden hun weergave in het haar (arseen en coke toevallig wel)
Daarom dus, maar soms, daar heb je gelijk in, is haar toch de eerste keuze, zoals Marco Kroon leerde "the hard way".