Hoe ontstaat een Tweeling?

Mijn nichtjes zijn een eeneiige tweeling. Hoe ontstaat zo'n tweeling?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Het beste antwoord

In het kort komt het er op neer, dat een bevruchte cel zich gaat delen (dat is normaal). Alleen bij de eerste deling ontstaan er twee losse groepen cel waaruit twee embryo's ontwikkelen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een eeneiige (monozygote) tweeling ontstaat doordat er niet, zoals normaal gesproken, een enkel embryo ontstaat uit celdelingen van de bevruchte eicel, maar bij een van de eerste delingen twee losse groepjes cellen ontstaan die ieder uitgroeien tot een apart embryo.

Hierdoor ontstaan er twee individuen. Omdat het DNA van de embryo's precies gelijk is, doordat ze uit dezelfde bevruchte eicel komen, zijn deze individuen genetisch identiek aan elkaar. De twee personen van een eeneiige tweeling zijn dus ook bijna altijd van hetzelfde geslacht. Toch komt het in zeer uitzonderlijke gevallen voor dat een eeneiige tweeling van verschillend geslacht is. Meestal is dit het gevolg van de oneven splitsing van een zygote met het syndroom van Klinefelter (XXY). Dit resulteert in tweelingen waarvan een van de individuen een man is met een X- en een Y-chromosoom en de ander een vrouw met maar één X-chromosoom (XO) en dus lijdt aan het syndroom van Turner.

Het uiterlijk is hetzelfde, hoewel gespiegeld ook voorkomt. Dit komt regelmatig voor. Denk hierbij aan een bepaald kenmerk dat bij het ene kind links zit en bij het andere kind rechts. Bijvoorbeeld een kruin. Ook kan het voorkomen dat het ene kind linkshandig is en het andere rechtshandig. In extremere gevallen zijn zelfs de organen gespiegeld. Hierbij wijst de punt van het hart bij het ene kind gewoon naar links terwijl het bij het andere kind naar rechts wijst. Ook lever en andere organen zijn dan gespiegeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als mensen zo'n andwoord niet willen moeten ze het zelf maar opzoeken op wikipedia en hier geen onnodige vragen stellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan wordt het de informatie van wiki vertalen in eigen woorden, waardoor het vaak nog onbegrijpelijker wordt dan het zo is. Prima antwoord verder.
Steenuiltje
11 jaar geleden
Dat zou inderdaad een hele hoop 'rommel' hier op GV schelen als mensen zelf eens de moeite namen om dingen op internet op te zoeken ipv gemakkelijk even een ander het werk te laten doen. Luiheid noem ik dat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja en? Weet je wat ik jammer vindt? Dat mensen dit soort vragen gaan stellen, terwijl het HELE INTERNET vol staat met dergelijke antwoorden, en ze gemakkelijk door even een paar minuten te googlen het antwoord met gemak zelf kunnen vinden! En dus kopieer en plak ik en geef ik er antwoord op. En er staat nergens op GV dat je NIET mag kopieren en plakken en dus blijf ik dat gewoon doen, tenzij ik zelf het antwoord weet op de vraag, dan typ ik zelf het antwoord.
Steenuiltje
11 jaar geleden
Big@ Dat schrijf ik dus. Ik zou niet eens antwoorden als je je er zo aan stoort. Waarom neem je de moeite dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lieve steenuiltje, blijkbaar waren er een paar mensen tegelijkertijd aan het reageren in de tijd dat ik bezig was met mijn verhaaltje te typen.... Ik had alleen de eerste reactie gelezen, gericht aan Samsung 93 en heb jou antwoord dus nog helemaal niet eens zien staan.... En ehm, ja als een vraag een antwoord nodig heeft, dan geef ik daar antwoord op, als ik het kan vinden, of als ik het zelf weet... Waarom ik de moeite neem, omdat ik het leuk vindt om bepaalde vragen te beantwoorden, dingen te zoeken op internet enzo... of uit eigen ervaring antwoord te geven. Denk dat dat voor de meesten wel geldt hierzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij je er zo aan ergert.... dan is er maar één optie: of niet meer lezen, of je er niet meer aan ergeren.. Ik erger mij aan mensen zoals jij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
samsung: deze vraag nodigt totaal niet uit tot creativiteit. Iedereen die biologie heeft gehad heeft dit geleerd en om nu werkelijk te willen dat je in je eigen woorden creatief gaat zitten doen terwijl je ook al kan bedenken dat deze vraag eerder gesteld is en hoogstwaarschijnlijk verwijderd gaat worden is zonde van je tijd. Creatief doen kan genoeg bij andere soorten vragen hier!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens is er na dit antwoord creativiteit in eigen woorden geweest en je ziet waar ons dat brengt: FOUTEN!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom kun je maar beter kopieren en plakken, dan weet je zeker dat er meer mensen naar gekeken hebben!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder zie ik aan de vragen die je stelt en de antwoorden die je geeft dat je gewoon op een ander nivo meedoet bij gv. Dat geeft niet maar je moet niet bij de antwoordgevers zijn maar bij de vraagstellers (of bij de mods).
Een twee eigen tweeling ontstaat omdat er 2 maal een bevruchting plaats vind. Doordat er 2 baarmoeders zijn.

Bij een een eigentweeling gaat er iets fout. Er is een bevruchting van een baarmoeder. Na de bevruchting gaat er iets fout in de celdeling. En splitst het bevruchte celletje in tweeën. Hierdoor is er van een bevruchte cel ineens 2 individuen. Omdat dit van een cel afkomstig is lijken ze zo op elkaar.

Toegevoegd na 16 minuten:
Baarmoeder is natuurlijk eicel bedankt voor de reactie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Steenuiltje
11 jaar geleden
2 baarmoeders??? Als je er niets over weet kan je ook beter geen antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er word hier eicel bedoeld ipv baarmoeders. Buiten dit kleine foutje is het andwoord gewoon goed hoor. Compensatiplus +
Steenuiltje
11 jaar geleden
2 baarmoeders .... 'een eigentweeling' .....
misschien een taalcursusje zodat het wat begrijpelijker wordt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, Daphne maar dit is echt geen plusje waard!
Eeneiige of identieke tweelingen ontstaan uit een bevruchting van één eicel en zaadcel. Door een onbekende reden deelt de bevruchte eicel zich, waardoor er twee embryo's ontstaan. Dit type tweelingen wordt in de wetenschap vaak een monozygote tweeling genoemd, mono betekent daarbij 1 en zygote is een bevruchte eicel. De deling kan op verschillende momenten plaatsvinden.

Bij het grootste deel van de eeneiige tweelingen vindt de splitsing plaats voor de tiende dag na de bevruchting. Beide helften ontwikkelen zich dan als een apart embryo. Het kan zijn dat de splitsing plaats heeft voor het ontwikkelen van de vruchtvliezen of daarna. De vruchtvliezen bestaan uit een amnion (het binnenste vruchtvlies) en een chorion (het buitenste vruchtvlies). Als de splitsing voor de ontwikkeling van de vruchtvliezen plaatsvindt, voor de vijfde dag na de bevruchting hebben de embryo's ieder een eigen amnion en een eigen chorion. Dit is bij ongeveer 33% van de tweelingen. Vindt de splitsing daarna plaats, tussen de vijfde en de tiende dag na de bevruchting dan hebben de embryo's en eigen amnion, maar delen ze het chorion. Dit is bij ongeveer 66% van de tweelingen.

Bij ongeveer 4% van de eeneiige tweelingen vindt de splitsing pas plaats na de tiende dag, de embryo's delen dan zowel het amnion als het chorion. Bij deze late splitsingen kan een Siamese tweeling ontstaan als de deling onvolledig verloopt.

Eeneiige tweelingen zijn genetisch volledig identiek, ze hebben dezelfde genen. Ze lijken bijna altijd heel veel op elkaar, en zijn altijd van hetzelfde geslacht.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.tweelingenonderzoek.nl/ontstaan.html