Zijn er dieren die andere dieren helpen aan voedsel, of om aan een 'vijand' te ontkomen?

Even een voorbeeld: mensen (nouja, vooral kinderen) gooien nog wel eens een mier in een spinnenweb en helpen daarmee de spin. Zijn er dieren die dit ook doen, voedsel voor andere dieren 'regelen'? Of dieren die elkaar waarschuwen om niet opgegeten te worden.

En ik doel dan op soorten dieren, bijvoorbeeld een lieveheersbeestje die een mug waarschuwt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
3.5K

Het beste antwoord

Een garnaal met zijn eigen ''bodygard''.
http://www.youtube.com/watch?v=vR9X3gFTpL0

Eenden die vogels voeren.
http://www.youtube.com/watch?v=xPxDw7ajfGE

Honden die kitjes adopteren, beschermen voor gevaar en voeden of andersom. Dieren die jonge dieren van een andere soort adopteren/beschermen/voeden komt vaak voor.
Hele bijzondere gevallen: Een luipaard met een baby aapje,
een leeuwin met een jonge antilope, een aap met een puppy.
Dit heeft wel te maken met het moederinstinct die zeer sterk aanwezig is bij de meeste dieren. Bron één, twee en drie.

Maar vriendschap tussen verschillende soorten dieren heb je ook. Elkaar voeren komt dan ook wel is voor. Bron vier.

Tot slot heb ik zelf een aantal agapornissen thuis waarvan er ééntje mij dagelijks wilt voeden. Gaat ie een zaadje pellen voor mij en probeert het vervolgens in mijn mond te stoppen, niet dat ik het dan eet maar vind het wel lief..

Toegevoegd na 4 minuten:
Eenden die ''vissen'' voeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord, leuke voorbeelden ook!

Andere antwoorden (4)

Talloze voorbeelden!

Een van de bekendste zijn luizen die op planten zitten en zich voeden met de sappen van de plant. Deze luizen worden door de mieren beschermd tegen andere insecten, en in ruil hiervoor produceren de luizen een druppel zoete stof ("honigdauw") die door de mieren wordt "geoogst".

Zie de link op de Wiki, zelfs met een video.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn veel dieren die waarschuwingsgeluiden maken als er gevaar dreigt en daar profiteren andere soorten dieren dan ook van. De stokstaartjes doen dat bv als er roofvogels in de lucht zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een ander dit soort bekend voorbeeld is bvb de mannelijke Merel die alarm roept als er een kat in de buurt is,alle vogels van gelijk welke soort en ook eekhoorns en muizen maken dan dat ze weg komen.
Ook zag ik eens een vrouwelijke Merel die op een weide gevolgd werd door een vrouwelijke mus,en die Merel haalde achter elkaar steeds twee regenwormen uit de grond,met één ervan vloog ze naar haar nest om haar jongen te voeren en de ander liet ze achter voor de Mus die ermee naar haar nest ging om haar jongen te voeren.
Het samenleven van twee verschillende levensvormen heet symbiose.

Er zijn hier verschillende vormen van.

Parasitisme is het samenleven voor de ene soort een voordeel, voor de andere een nadeel. Parasitoïdisme is eigenlijk hetzelfde, maar dan zal er een soort sterven. Dat is bij parasitisme niet het geval.

Verder is er nog mutualisme, waarbij de beide soorten een voordeel hebben of het is noodzakelijk dat beide soorten samenwerken, anders zullen ze sterven.

Commensalisme is dat de ene soort profiteert, maar de andere ondervindt geen nadeel.

Amensalisme is dat de ene soort het leven van de ander afremt (benadeeld), zonder er zelf voordeel van te hebben.

Voor voorbeelden: Zie de bron. Vaak gaat dit niet tussen dieren, maar tussen planten en dieren, of planten en schimmels.

Toegevoegd na 7 uur:
Een voorbeeld zijn heremietkreeften en zeeanemonen. De zeeanemoon eet mee met de resten van de heremietkreeften en de zeeanemoon beschermt de kreeft tegen vijanden.

Dus ja, het komt voor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, dit wordt altruisme genoemd.
maar dit vindt wel plaats binnen de eigen soort.
je ziet het veel bij vogels, die hun ouders helpen bij een volgend nest.
indirect helpen ze zo toch hun eigen genen te verspreiden.
ook vampiervleermuizen geven wel voedsel aan hun hongerige soortgenoten, maar ze houden wel een score bij; voor wat hoort wat!
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gebeurt ook tussen verschillende diersoorten, hoor!
Kijk ff alle voorbeelden daar boven...