Wat gebeurt er in je hersenen als je zo'n aww yeah-gevoel krijgt bij een echt leuk stuk van een lied

Dit krijg ik bijv bij het refrein van turn it again - RHCP. Ik bedoel met aww yeah-gevoel dat je echt als een gek zit te glimlachen zo geweldig is dat stuk

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gok dat er zo'n stofje aangemaakt wordt,die je ook krijgt als je verliefd bent. Zeker weet ik het niet en het zal maar tijdelijk zijn, het wordt alleen even opgeroepen als reactie op dat leuke stukje van het lied.

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk euforie dat vrijkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wetenschappers kunnen precies aangeven welke gebieden in je hersenen zorgen (of belangrijk zijn) voor positieve en negatieve emoties of gevoelens. En als je dat weet, dan kun je zoiets ook meten met een hersenscan.

Een Canadees onderzoek uit 2001 toonde aan, dat als proefpersonen naar hun favoriete muziek luisterden (zoals jij met je aww yeah-gevoel) het de bloedtoevoer naar die gebieden in de hersenen bevorderde. Op die manier krijgen de hersengebieden die zorgen voor het indammen van negatieve emoties, en het opwekken van positieve emoties een extra oppepper. Als dezelfde proefpersonen naar muziek luisterden die niet behoorde tot hun favoriete muziek, dan was dat effect niet waar te nemen.

Het zelfde gebeurt ook met lekker eten, genieten in de natuur, of het gebruik van cocaine of alcohol, maar dat was al veel eerder bekend.