Kan men rood-bont-vee met zwart-bont-vee kruisen?

Deze vraag werd gesteld tijdens een middag hersengymnastiek met senioren. Ze wilden weten of er rood-bont-vee met zwarte vlekken( en andersom) bestond.

11 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Het beste antwoord

Op de boerderij waar ik een jaar lang als boerenknecht gewerkt heb, was een roodbonte stier (Hereford), die de eerste keer dat de Friese (zwart-witte) melkkoeien een kalfje zouden krijgen werd ingezet. Om te kijken of de kalveren gezond waren, en de koeien geen problemen hadden met dracht en geboorte. (Het 2e en verdere kalf/kalveren kwamen dan door K.I. van Friese stamboekstieren)

De kalveren waren óf roodbont, óf zwart-wit.
Andere kleurencombinaties kwamen niet voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het wel alle kleuren had was het een échte ' bonte' koe geworden ;)

Andere antwoorden (3)

Dat is geen probleem. Hoe de tekening van de dieren er uit gaat zien, is ongewis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De dieren kunnen wel gekruist worden, als de vader rood is en de moeder zwart is er25% kans op een rood kalf, een kalf wordt bijna nooit 2 kleuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed bedoeld je extra uitleg, maar helaas niet helemaal juist.
De gen voor zwart is dominant ten opzichte van de gen voor rood (dat heet dan recessief)
In je voorbeeld de vader is homozygoot (2× gen voor rode kleur), maar voor de moeder zijn er 2 mogelijkheden:
a) homozygoot: 2× zwarte genen => moeder is zwart
b) heterozygoot: 1×rood 1×zwart => moeder is zwart Het kalfje van moeder a) heeft een 25% kans van rood te zijn. Het kalfje van moeder b) heeft een 50/50 kans van rood of zwart te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarvan is de moeder dus ook al rood, dan klopt het dat de kans 50% is.
Het kruisen kan prima, want een roodbonte koe is geen ander ras dan een zwartbonte koe.

Koeien met rode en zwarte vlekken bestaan voor zover ik weet, niet.

Dus het is de vraag hoe de nakomelingen er uit zien, dat zal afhangen van welk gen dominant is.