Wat zijn neurotransmitters en wat is het verschil tussen neurotransmitters en hormonen? En hoe kan je lichaam hormonen maken?

Hormonen zijn stoffen die allerlei processen regelen maar hoe kan je lichaam zo'n ingewikkelde stof maken? Uit welke stoffen bestaan hormonen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
10.1K

Antwoorden (2)

Neurotransmitters zijn stoffen die prikkels van de ene zenuwcel naar de andere overbrengen.
Een zenuwcel die vuurt scheidt blaasjes met neurotransmitters af die de synaptische spleet (nanometers) naar een volgend zenuw oversteken, en daar de actiepotentiaal positief of negatief beinvloeden.
Hormonen zijn stoffen die in de bloedbaan worden afgescheiden en op grote afstand andere organen beinvloeden.
Je lichaam maakt zowel neurotransmitters als hormonen in zeer ingewikkelde chemisch processen, bestaande uit zeer veel stappen. Sommige van die processen hebben we deels ontrafeld, vele nog niet.
Als je het precies wilt weten zijn daar vele dikke boeken over volgeschreven, bv:
The molecular biology of the cell, Alberts ea.
Reddie
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor processen regelen neurotransmitters dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aaaaaah! De Alberts!!
Wat een geweldig boek... lezen!!
En je antwoord Redie zeker een + waard. Neurotransmitters. Je moet het zo zien: de zenuwen zijn net elektrische kabels die door je lichaam heen en weer gaan, en die elektrische stroom geleiden (in het echt is niet helemaal zo, maar enfin) Dat noemen we een impuls, en deze ontstaan door prikkels (dan gaat het impuls 'opwaarts', richting je hersenen, als je b.v. iets voelt met je vingers), of zijn een opdracht vanuit je hersenen om ergens in je lichaam een proces uit te voeren (dan gaat het impuls 'neerwaarts', zoals b.v. als je een vinger wil bewegen)
Zenuwcellen bestaan uit een cellichaam, een axon (een soort lange kabel, soms centimeters lang), en een axon-uiteinde.
Een impuls circuleert in één richting, vanuit het cellichaam, door de axon, tot het axon-uiteinde, door elke zenuwcel (in de vorm van een elektrische ontlading, dus), totdat de volgende cel bereikt wordt.
De axon-uiteinde en het lichaam van de volgende cel zijn niet fysiek in contact. De ruimte tussen beide is de synaptische spleet, en die wordt overbrugd door de neurotransmitters, zoals Redie prachtig uitlegde. Dus: wat regelen de neurotransmitters dan? In feite bijna alles in je lichaam. Alles wat je voelt met al je zintuigen zijn impulsen die je hersenen hebben bereikt. Alles wat je lichaam doet, bewust of onbewust, gebeurt omdat je hersenen een impuls hebben gestuurd die een actie heeft uitgelokt (een voet bewegen, met je ogen knippen, maagzuur aanmaken als je hebt gegeten... alles! ... of bijna... want andere processen worden door hormonen geregeld, maar wederom: de opdracht om hormonen in je bloedbaan los te laten wordt vaak door een zenuw impuls ontketend.
En natuurlijk alle processen binnen je hersenen zijn afhankelijk van impulsen tussen je hersencellen, dus door neurotransmitters geregeld. Zie hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zenuwcel
Reddie
11 jaar geleden
@Gabi71, dank je wel voor je aanvulling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heheh Alberts et al... YES!! ook vanwege de fotoos!
Tja, je moet het eigenlijk zo zien: Je lichaam is een complex systeem met heel veel cellen. Die cellen hebben zich soms georganiseerd tot een orgaan. Wil zo'n complex organisme 1 geheel blijven vormen en als geheel functioneren dan moet het intern signalen geven en doorgeven. Je kunt signalen electrisch of chemisch geven. Electrische signalen gaan sneller dan chemische (je voelt meteen dat je je voet stoot bv). Maar ook chemische, dus via hormonen kan snel gaan, zoals bv de 'let down': de afgifte van melk, hetgeen hormonaal wordt gestuurd.
Maar zo barst het hele lichaam van de signaalstoffen. Signalen worden zelfs uitgewisseld tussen 2 naburige cellen binnen een orgaan. Dus ZO dichtbij worden al signaalstoffen uitgewisseld. Je kunt onderscheid maken tussen diverse signaalstoffen, bv hormonen en release-factoren... maar uiteindelijk komt het erop neer dat het allemaal signaalstoffen zijn. Zelfs zou je kunnen zeggen dat een stof als Interferon een signaalstof is: het is een familie stoffen (alfa-, beta-, gamma-interferon) die aan bepaalde weefsels doorgeeft dat er een virusinfectie in het lichaam plaatsvindt en zorgt ervoor dat andere cellen zich 'wapenen' door bepaalde enzymen en andere stoffen aan te maken.
De neurotransmitters werken tussen 2 heel specifieke cellen: namelijk de zenuwcellen. Een electrische puls komt bij een zenuwuiteinde en dat zorgt ervoor dat blaasjes met neurotransmitter-stof (een eiwit) in de ruimte tussen de 2 zenuwuiteindes komt en naar de andere zenuw gaat en daar weer een potentiaal opwekt.
Hormonen heb je in verschillende vormen en maten. Je hebt eiwit-hormonen (peptide-hormonen) die uit 2 of meer aminozuren bestaan (zoals alle eiwitten) en je hebt steroid-hormonen: hormonen op basis van het cholesterol, ofwel dit cholesterol als skelet hebben. Ik ga niet van al deze 'klassen' voorbeelden noemen, die moet je zelf maar opzoeken.
De aanmaak van hormonen gaat dus ook voor de eiwit-hormonen op dezelfde manier als andere eiwtten: DNA -> RNA -> eiwit -> verdere processing. Ik heb zelf onderzoek gedaan aan insuline, een eiwit waarvan de basis-structuur sterk is conserveerd in het dierenrijk en voor allerlei groei-processen wordt gebruikt. De steroid-homonen worden op een andere manier gesynthetiseerd in golgi-apparaat en direct in vesicles voor excretie geplaatst.
OVerigens wilde ik er nog aan toevoegen dat de werking op de doelcellen altijd via de membraan verloopt: signaalstoffen induceren dan een second messenger, bv cAMP.