"define:lever" in google levert oa. op:
De leverfuncties kunnen worden verdeeld in drie hoofdgroepen:

Vasculaire functie: de lever bevat een betrekkelijk groot bloeddepot en kan bijdragen aan de erytropoëse
Secretoire functie: productie van gal. De gal wordt vervolgens opgeslagen in de galblaas.
Metabole functie: is zeer breed, bijvoorbeeld:
koolhydraatstofwisseling
vetstofwisseling
eiwitstofwisseling
detoxificatie van stoffen.
hormoonafbraak
opslag van ijzer

De activiteiten van de lever leveren zoveel warmte op dat daarmee het lichaam op temperatuur gehouden wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed

Andere antwoorden (2)

een paar honderd maar moet ik die allemaal op typen,lees het boek lever alvleesklier en galblaas ,lichaam en gezond .daar sttaat alles in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De belangrijkste functie is de buffer tussen het bloed dat van de darm afkomt met allerlei stoffen die opgenomen zijn, maar niet in het bloed thuishoren en het bloed dat door het hart naar de organen wordt gepompt. De lever maakt van een willekeurige mix van stoffen een stabiel medium voor de lichaamscellen.

Ook door invloed van hormonen kan de lever de concentraties van stoffen in het bloed stabiliseren (insuline/glucagon). De overige lichaamscellen hoeven zich daardoor niet bezig te houden met afbraakprocessen van allerhande stoffen, maar maken gebruik van een stabiel medium met een beperkt aantal voedingsstoffen.

Ook stabiliseert de lever de samenstelling van het bloed door de omzetting van afvalstoffen, ammonia dat vrijkomt bij de afbraak van aminozuren wordt omgezet naar minder giftig ureum dat dan verder door de nieren wordt uitgescheiden en de afbraakproducten van dode rode bloedcellen met veel hemoglobine worden omgezet naar galzuren, die weer via de galblaas in het externe milieu terechtkomen. Ook melkzuur afkomstig van verzuurde spieren wordt pas in de lever weer omgezet. Bij een gestoorde leverfunctie is dat al snel aan het melkzuurgehalte van het bloed te meten.