Waarom heeft een vagina 4 (schaam) lippen?

Wat is de rede hiervoor in tegenstelling tot de mond en de anus?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.6K

Het beste antwoord

het is gewoon een ander lichaamsdeel. Net zoals je de mond en de anus niet kunt vergelijken, al vormen ze de beide uiteinden van dezelfde 'buis'.

De binnenste schaamlippen dienen om de vagina zelf af te sluiten. De buitenste schaamlippen sluiten de hele vulva, en beschermen op die manier ook de binnenste schaamlippen, die van veel gevoeliger / teerdere huid zijn gemaakt.

Redenen kun je voor dit soort dingen eigenlijk nooit vinden ; ze zijn gewoon evolutionair zo gegroeid omdat dat in de praktijk blijkbaar het beste werkte.

Dieren hebben eigenlijk geen buitenste c.q. dubbele schaamlippen ; dat doet vermoeden dat het iets te maken kan hebben met het feit dat we rechtop lopen, en onze schaamlippen dus voortdurend wrijving ondervinden. Zonder buitenste schaamlippen zou je vermoedelijk de hele dag met een rauwe hamburger tussen je benen lopen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog even ter volledigheid : 'de vagina' heeft eigenlijk geen schaamlippen ; dat is namelijk alleen de opening en de binnenzijde. Het geheel inclusief schaamlippen (grote en kleine) noemen we officieel vulva.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, rauwe hamburger. Bedankt. Erg duidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel eens een hele middag op de fiets gezeten > Dan weet je precies wat ik bedoel ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou de zogenaamde buitenste schaamlippen kunnen vergelijken met de voorhuid van een mannelijke penis,met daaraan vast de grote opening,met achter deze grote opening de kop of eikel van de eigenlijke penis met daaraan vast de kleine opening.
Waarvoor dienen deze buitenste schaamlippen nu?
Voor dit antwoord ga ik terug bij de man: iedere man met voorhuid weet uit ervaring hoe gevoelig de eikel eigenlijk is als de voorhuid van de eikel af geschoven word,zo gevoelig zelfs dat de eikel echt pijn kan doen als zelfs hijzelf zijn ontblote eikel even aanraakt,daarom is het dus zo dat de voorhuid de eikel beschermt.
Voor net dat zelfde doel,dienen ook de buitenste schaamlippen van de vrouw.
Een man die bvb besneden is die weet daar echt alles over,maar die kontstand ontblote eikel bij hem word na verloop van tijd ongevoelig voor vrijving over textiel.
Ik vermoed dat dit bij een besneden vrouw ook wel het geval zal zijn,al wil ik nooit in mijn leven een vrouw ontmoeten die mij zou kunnen vertellen of dit waar is,omdat ik nooit meer wil dat deze zeer afschuwelijke praktijk nog in gelijk welk land ter wereld waar dan ook ter wereld nog mag plaats vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Marleen,ik citeer: "De binnenste schaamlippen dienen om de vagina zelf af te sluiten. De buitenste schaamlippen sluiten de hele vulva, en beschermen op die manier ook de binnenste schaamlippen, die van veel gevoeliger / teerdere huid zijn gemaakt.
Redenen kun je voor dit soort dingen eigenlijk nooit vinden"
Einde citaat.
Marleen? Je ziet dat ik hierboven dus wél een voorbeeld heb kunnen geven???
Niet meer vergeten hé?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas is je voorbeeld niet correct ; het anatomische equivalent van de eikel is niet de kleine schaamlippen, maar de clitoris. Die inderdaad eveneens berschermd wordt door de buitenste schaamlippen. Het anatomische equivalent van de buitenste schaamlippen is overigens niet de voorhuid, maar het scrotum. Een (volledig) besneden vrouw moet je niet vergelijken met een besneden man, maar met een man bij wie - zonder verdoving - de volledige eikel verwijderd wordt. De operaties waarbij alleen een klein beetje van de binnenste schaamlippen wordt weggesneden komt iets dichter in de buurt van een mannelijke besnijdenis, maar is vanwege de functie van die huid en de littekenvorming absoluut onvergelijkbaar. Beide geslachtsorganen komen voort uit dezelfde basisstructuur (een reden / oorzaak / aanleiding voor de overeenkomst in vorm , plaats en functie. Maar dat betekent niet dat je ze simpelweg 1 op 1 met elkaar kunt vergelijken. Bij het worden reden zoals vraagsteller dat gebruikt denk ik eerder aan een vooropgezet plan, een doel, een richting. Dat is er binnen de evolutie nu eenmaal niet. De enige redenen die je kunt vinden zijn de aanleiding, de mogelijkheid en de beperkingen die evolutie nu eenmaal heeft. Je kunt dat niet altijd simpelweg omdraaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Duidelijk en erg leuk verwoord :)

Andere antwoorden (1)

Omdat ze allemaal een andere functie hebben! Je kleine schaamlippen of binnenste schaamlippen beschermen de schaamspleet en de voornaamste functie is seksueel.Bij seksuele opwining nemen ze in grootte toe en ze bewegen ritmisch mee bij de geslachtsgemeenschap.
De grote schaamlippen of buitenste schaamlippen beschermen de schaamspleet en fungeren als een soort stootkussen bij geslachtsgemeenschap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.