Waar kan ik levende algen bestellen?

Ik en een vriendin moeten voor ons profielwerkstuk algen kweken om daar biobrandstof uit te halen, we kunnen alleen nergens op internet een site vinden waar we algen kunnen bestellen. Weet iemand een plek waar je algen kunt kopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
6.8K

Antwoorden (4)

Deze toko even mailen of bellen:

http://www.roemvanyerseke.nl/pagina/3/45/Algen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is er een sloot in de buurt?
Daarin zitten algen genoeg.
Of een regenton, of emmer water die al een rijd buiten staat. Daar kun je dan mee verder gaan
11 jaar geleden
Gewoon in de dierenspeciaalzaak. Misshien zelfs bij de boerenbonb of intratuin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het jezelf makkelijk wilt maken kun je zeesla (ulva) gebruiken. Te vinden in het Veerse meer, dat groeit goed in brak water 20 promille NaCl is prima. Je kunt ook draadalgen gaan verzamelen (zoet voedselrijk water, bijvoorbeeld op een schoeiing aan de gracht.)
en die kweken in heel ondiepe vijvers. De methode in mosselkwekerijen is lastig, je moet steriel werken, de algen moeten goed gemengd zijn en het is ook lastig om te oogsten van algen die vrij in het water zweven. Het kweken van eencellige algen is pure kostbare hitech en niet geschikt voor een experimentje. Zeesla of draadalg is makkelijk te oogsten (gewoon elke dag er een hoeveelheid uithalen waarbij de totale hoeveelheid ongeveer constant is. Het schijnt dat deze algen in een dag kunnen verdubbelen in gewicht, dan zou je 50% per dag kunnen vervangen. In het gebruikelijke nederlandse weer en niet ideale omstandigheden zou ik uitgaan van 20% per dag. In Israel heb ik wel eens een experimentele opstelling gezien, waarin de zeesla zoals in een ouderwetse wasmachine werd omgeroerd.
Draadalg zou je op platen kunnen kweken die je in voedselrijk water goed in de zon zet. Ook hier weer af en toe een gedeelte verwijderen zodat je een constante hoeveelheid alg voor productie houdt. Draadalg kun je gemakkelijk verwijderen met een ruw stuk hout dat je ronddraait.