Groeien nagels en haar nog een tijd door na de dood?

Is het waar of niet?
En waarom, en hoe kan het?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
7.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jek! Als mij dat was overkomen hadden ze mij denk ik ook tussen zes plankjes kunnen leggen. Wat een schrik!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Griebels zeg!

Het beste antwoord

Iedere begrafenisondernemer en iedere verpleegkundige kan het je vertellen: als je dood bent, groeit je haar nog een paar dagen door. Zo kan het gebeuren dat iemand die is overleden na een paar dagen een stoppelbaardje heeft. Hetzelfde geldt voor nagels; ook die groeien nog even verder, soms zelfs zo dat bij een opgebaard lichaam de nagels geknipt moeten worden.
Het is een verhaal dat in ieder geval tot de verbeelding spreekt. Waarom ben je niet gewoon dood als je dood bent? Hoe kan het dat sommige processen nog doorgaan? Volgens prof. dr. W. Timens, hoogleraar pathologie, is het moeilijk harde informatie over het onderwerp te vinden. Globaal gezegd zijn er twee mogelijkheden, legt hij uit. Aan de ene kant is het mogelijk dat het haar verder groeit doordat in cellen aan de haarwortel nog voedingsstoffen aanwezig zijn. Ook nadat iemand is overleden kan daardoor nog celdeling plaatsvinden, al zal dat waarschijnlijk niet al te lang duren.
Een andere, volgens Timens meer waarschijnlijke, mogelijkheid is dat haar en nagels helemaal niet groeien maar dat het alleen lijkt alsof dat gebeurt. Als een overledene ligt opgebaard, kan de huid een beetje uitdrogen waardoor die zich terugtrekt. Vingertoppen worden dan iets minder dik waardoor het lijkt alsof nagels groeien en de huid op het gezicht wordt dunner waardoor ineens een dunne stoppelbaard tevoorschijn komt.
Vooral als je kijkt naar de snelheid waarmee nagels ineens gaan ‘groeien’ na de dood is de tweede optie het meest waarschijnlijk. Waar het de stoppelbaard betreft, houdt hij een kleine slag om de arm. Het zou ook kunnen dat die onstaat door een combinatie van factoren; kortstondige voortzetting van de celdeling enerzijds, uitdroging van de huid anderzijds.
Timens benadrukt nog dat de ‘haargroei’ zich niet altijd voordoet. Dat maakt het aannemelijk dat er geen sprake is van celdeling. Andere factoren, zoals temperatuur en luchtvochtigheid waarbij iemand ligt opgebaard, hebben waarschijnlijk meer invloed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, dit is onzin. Je komt het soms tegen op websites. Alle cellen stoppen na de intreding van de dood.

Toegevoegd na 4 minuten:
Volgens Timens is het waarschijnlijk dat haar en nagels helemaal niet groeien maar dat het alleen lijkt alsof dat gebeurt.

Als een overledene ligt opgebaard, kan de huid een beetje uitdrogen waardoor die zich terugtrekt. Vingertoppen worden dan iets minder dik waardoor het lijkt alsof nagels groeien en de huid op het gezicht wordt dunner waardoor ineens een dunne stoppelbaard tevoorschijn komt.

Vooral als je kijkt naar de snelheid waarmee nagels ineens gaan ‘groeien’ na de dood is deze optie het meest waarschijnlijk.

Mocht de celgroei nog doorgaan, dan kan dat nooit zo lang zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
Wat betreft de stoppelbaard, zoals HansV ook meldt:

Timens benadrukt nog dat de ‘haargroei’ zich niet altijd voordoet. Dat maakt het aannemelijk dat er geen sprake is van celdeling. Andere factoren, zoals temperatuur en luchtvochtigheid waarbij iemand ligt opgebaard, hebben waarschijnlijk meer invloed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lijkt mij ook ja..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien zit er nog wat energie bij sommige voor een paar millimeter...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hierbij mijn aanvulling en bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ESVW: Biologisch gesproken kan de haarcel antuurlijk wel even voortleven, maar al snel zal er zuurstofgebrek optreden. Een eventuele groei hieruit (door celdeling) zal m.i. heel veel minder zijn dan de milimeter die je aangeeft. Het is waarschijnlijker dat de "haargroei" die wordt waargenomen door het onttrekken van het vocht komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dilemma: Antwoord van panteao is met bron en van som ook, allebei anders, maar overuigend, wat is het beste antwoord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zeggen we hetzelfde. Ik denk alleen dat de meeste professionele begrafenisondernemers het verhaal zullen ontkrachtigen.
Ha, die ESVW;

Ik weet niet waar het door veroorzaakt wordt, maar een man die gladgeschoren overlijdt moet meestal nog wel een keer geschoren worden om er in de kist lekker glad bij te liggen. Mijn vader en oom hebben daardoor nog wel eens een mooi horrorverhaal meegemaakt. Maar dat is meer iets voor een reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is eigenlijk moeilijker in te beelden dat cellen blijven functioneren als je dood bent.

Die aanvoer lijnen zijn inderdaad stop gezet, en daarmee dus ook de aanvoer van noodzakelijke nutrienten en zuurstof + afvoer van afvalstoffen en CO2, voor het functioneren van de cellen.

Als je een wegversperring aanlegt voor de in- en uitgang van een fabriek, dan zal die snel stoppen met produceren.
Misschien dat er nog een voorraadje grondstoffen ligt, maar dat is ook zo verbruikt.

Want bij de synthese van eiwit, dus haar of nagel, (keratine) is er wel degelijk aanvoer van aminozuren en ATP nodig.
En nagels groeien ongeveer 3mm per maand, dus om te kunnen constateren dat nagels door groeien, zouden de cellen een maand na overlijden nog goed moeten functioneren.

Plus het feit dat menselijke enzymen hun optimum temperatuur hebben dat ongeveer gelijk is aan de constante temperatuur van het menselijk lichaam +- 37 graden.
En de lichaamstemperatuur van een dood persoon ligt dus ver onder dit optimum, zodat enzymen niet meer goed kunnen werken.
Sterker nog, de daling van je lichaamstemperatuur is het gevolg van het uitblijven van cel activiteit.
Dus als bepaalde reacties uitblijven, stort vanzelf de hele keten van processen in elkaar.

Dus een tijdje door groeien, ik geloof er niet zo in.
Als het wel zo is, zou ik wel willen weten hoe...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien handig om even de bron te vermelden waar je het antwoord vandaan hebt gehaald: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=2112 Ik vind het persoonlijk niet zo erg dat je iemand anders zijn woorden aanhaalt en geef er ook een plusje voor omdat het wel precies aangeeft waar het om gaat.
Nee. Dat nagels en haar lijken te groeien dat komt omdat de huid zich terug trekt na de dood, het slinkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nagels of haar groeien niet verder als men sterft. Wel is het zo dat de huid rond de nagels wat 'verschrompelt' (uitdroogt) na de dood. Dit kan de indruk geven dat de nagels gegroeid zijn.
Hersenactiviteit neemt men niet meer waar na de dood.