Ja, dit wordt onderander gebruikt bij hyperbare zuurstoftherapie. Hyperbare zuurstoftherapie is een medische behandeling waarbij patiënten, in een ruimte met verhoogde omgevingsdruk, 100% zuivere zuurstof inademen. Inademing van zuurstof onder druk zorgt ervoor dat het lichaam tien- tot vijftienmaal meer zuurstof krijgt. Door bij deze druk, via een beademingsmasker, zuivere zuurstof (100 %) in te ademen, herstelt men sneller van bepaalde aandoeningen en worden sommige infecties tegengegaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker! In ziekenhuizen bevindt zich bij elk bed een aansluiting daarvoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan. Zolang je je maar bevind boven een diepte van 6 meter onder water.
Daaronder wordt zuurstof giftig .
Het is trouwens gewoon verkrijgbaar In flessen van 3 of 6 liter die je kunt gebruiken na extreme inspanning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan opzich, maar echt 100% ZUIVERE zuurstofgas niet.
Het verbrand namelijk de longen.

Wat ik weet van zuurstofflessen is enkel het gebruik in de medische wereld.
Op een zuurstoffles zit een 'ontspanner'.
Een ontspanner regelt het percentage zuurstofgas (dit word in liter uitgedrukt).
Er bestaan flessen waar 100% zuurstofgas inzit, en er bestaan flessen waar een mengeling van zuurstofgas en perslucht.

De ontspanner regelt het aantal liter zuurstofgas (0 tot 15 liter).

Gemiddeld word er 2 liter zuurstofgas gegeven.
De rest wordt door de ontspanner met perslucht aangevuld.

Er is maar één toestand waar 100% zuurstofgas word gebruikt, en dat is bij een reanimatie.